Părintele John Mack (3)

CALE CÄ‚TRE CER

A treia treaptă - Înstrăinarea


   A treia treaptă a urcuÅŸului nostru spre Dumnezeu este, după Sfântul Ioan, "ÃŽnstrăinarea", ÅŸi e descrisă în felul următor: "ÃŽnstrăinarea este despărÅ£irea de toate, pentru a ne face nedespărÅ£it gândul la Dumnezeu (...) Străin este cel ce a ieÅŸit din legătura cu toate ale sale ÅŸi cu celelalte". Cuvintele acestea, cu adevărat aspre, nu sunt doar pentru monahi. ViaÅ£a noastră ar fi cu siguranţă mai simplă dacă am putea să le considerăm ca un simplu sfat "bun pentru călugări ÅŸi călugăriÅ£e", dar în acelaÅŸi timp ar fi ÅŸi mai lipsită de Dumnezeu. Cuvintele Sfântului Ioan ne amintesc descrierea pe care Sfântul Pavel o face creÅŸtinilor: "IubiÅ£ilor, vă implor ca trecători ÅŸi împreună trecători..." (1 Petru 2, 11). Åži apoi, aceste cuvinte par blânde în comparaÅ£i cu învăţătura Domnului: "Cel ce-ÅŸi iubeÅŸte pe tatăl său ori pe mama sa mai mult decât pe Mine, nu e vrednic de Mine; cel ce-ÅŸi iubeÅŸte pe fiul său ori pe fiica sa mai mult decât pe Mine nu e vrednic de Mine" (Matei 10, 37-38).
   RelaÅ£iile familiale sunt lucruri bune, înfiinÅ£ate ÅŸi lăsate de Dumnezeu, la fel ca ÅŸi prieteniile, ca ÅŸi sentimentele adânci de iubire care provin din ele. Căsătoria e o stare onorabilă, rânduită ÅŸi sfinÅ£ită de Dumnezeu. Problema e că insăşi lucrurile bune pot sta în cale urcuÅŸului spre Dumnezeu. Pericolul cel mare e să permitem legăturilor cu oamenii să ne abată de la căutarea lui Dumnezeu. Acest lucru e cât se poate de clar în ceea ce priveÅŸte legăturile cu oamenii care nu se interesează de Dumnezeu deloc. Sfântul Apostol Pavel ne avertizează: "Nu vă lăsaÅ£i înÅŸelaÅ£i, tovărăşiile rele strică obiceiurile bune" (1 Corinteni 15, 33). E mai bine să rămâi singur decât să te legi de cineva care nu împărtăşeÅŸte setea noatră de Dumnezeu sau înÅ£elegerea dreaptă a credinÅ£ei ortodoxe. A-L urma cu stăruinţă pe Dumnezeu înseamnă de multe ori să trecem peste ironia sau insultele celor din jur care nu înÅ£eleg dorinÅ£a noastră de a-L găsi pe Dumnezeu ÅŸi de a-I simÅ£i prezenÅ£a în vieÅ£ile noastre. A ne înstrăina, înseamnă să-L alegem mai degrabă pe Dumnezeu decât pe aceÅŸtia. Suntem încurajaÅ£i în acest sens de exemplul lui Moise: "Prin credinţă Moise, când a ajuns în vârstă, a refuzat să fie numit fiul fiicei lui Faraon, alegând mai degrabă să sufere împreună cu poporul lui Dumnezeu decât să aibă parte de plăcerea trecătoare a păcatului" (Evrei 11, 24 - 25). ÃŽn calitate de creÅŸtini noi nu aparÅ£inem acestei lumi, după cum ne aminteÅŸte Iisus ÃŽnsuÅŸi (Ioan 15, 19). ÃŽn lumea aceasta, da, dar aparÅ£inând ei, niciodată! De aceea ne simÅ£im adesea străini, ca cei care nu se potrivesc cu ritmul ÅŸi obiceiurile lumii. Aceasta e înstrăinarea, a accepta ÅŸi a ne bucura de singurătatea vieÅ£ii creÅŸtine în această lume.
   Desigur, când luăm în considerare legăturile cu fraÅ£ii în credinÅ£a ortodoxă, devine din ce în ce mai dificil să practicăm virtutea înstrăinării. Aceste legături sunt bune ÅŸi tradiÅ£ia noastră insistă să nu le neglijăm în cadrul dezvoltării vieÅ£ii noastre spirituale. Avem nevoie unii de alÅ£ii ÅŸi mântuirea o aflăm împreună, dar chiar ÅŸi în legăturile bune există pericol. Anume, aceste relaÅ£ii pot ascunde rolul lui Dumnezeu în vieÅ£ile noastre. Putem să începem să aÅŸteptăm de la oameni (chiar de la cei buni) ceea ce vine de la Dumnezeu. ÃŽnstrăinarea ne aminteÅŸte de acest pericol. ÃŽn special în Postul Mare, când e recomandată mai puÅ£ină vorbă ÅŸi mai multă singurătate, e bine să ne concentrăm exclusiv asupra lui Dumnezeu. Nu în sensul de a strica relaÅ£iile sănătoase ÅŸi pozitive, ci mai degrabă de a realiza în inimile noastre ÅŸi în minÅ£ile noastre că importanÅ£a acestor relaÅ£ii nu stă în buna dispoziÅ£ie pe care aceste legaturi o produc, ci în modul în care ele ne ajută în căutarea lui Dumnezeu. După cum zice Sfântul Ioan: "Să-Å£i fie Å£ie tată cel ce poate ÅŸi voieÅŸte să se ostenească împreună cu tine în uÅŸurarea sarcinilor păcatelor tale; maică, străpungerea inimii, care poate să te spele pe tine de întinăciune; iar frate, cel ce se osteneÅŸte împreună cu tine ÅŸi se întrece cu tine pe drumul ce duce în sus. AgoniseÅŸte-Å£i ca soÅ£ie nedespărÅ£ită aducerea aminte de moarte; copii preiubiÅ£i să-Å£i fie suspinurile inimii; ca slujitor agoniseÅŸte-Å£i trupul tău; iar ca prieten, Sfintele Puteri, care în vremea ieÅŸirii (sufletului) pot să te ajute, dacă se vor face prietenii tăi". "Iată a treia treaptă deopotrivă la număr cu Treimea. Cel ce a păşit pe ea, să nu caute la dreapta sau la stânga."

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu