Theodor Pallady

       "Natură statică"
Theodor Pallady (n. 11/24 aprilie 1871- d. 16 august 1956, Bucureşti) a fost un pictor român.

   Theodor Pallady, căsătorit cu Maria Cantacuzino, sora mai mare a diplomatului Neculai B. Cantacuzino,  s-a născut în IaÅŸi ÅŸi a copilărit atât la Perieni (Tutova), unde părinÅ£ii săi aveau o moÅŸie, cât ÅŸi la IaÅŸi. A urmat liceul ,,Sf. Gheorghe“ din BucureÅŸti ÅŸi, la dorinÅ£a părinÅ£ilor, s-a înscris la Åžcoala de Poduri ÅŸi Åžosele, pe care a părăsit-o, mutându-se la Politehnica din Dresda.
   Theodor Pallady a studiat mai întâi ingineria la Politehnica din Dresda (1887-1889), luând în acelaÅŸi timp lecÅ£ii de desen ÅŸi pictură cu Erwin Oehme, care, recunoscându-i înzestrarea artistică, îl sfătuieÅŸte să plece la Paris. ÃŽn capitala FranÅ£ei lucrează în atelierul lui Jean Arman ÅŸi se înscrie la Académie des Beaux-Arts. 
   ÃŽn 1892 intră în atelierul lui Gustave Moreau unde va avea colegi pe Henri Matisse, cu care leagă o strânsă prietenie, pe Georges Rouault ÅŸi pe Albert Marquet. Mai târziu frecventează clasa lui Puvis de Chavannes, de la care preia mai ales fineÅ£ea desenului ÅŸi strălucirea culorilor, fără a-i urma principiile estetice academizante.
   ÃŽn 1904 se întoarce în Å£ară ÅŸi expune la Ateneul Român ÅŸi la Saloanele Oficiale. MenÅ£ine însă legătura cu Parisul, unde deschide mai multe expoziÅ£ii personale, până în anul 1940
   Expune la Bienala din VeneÅ£ia în anii 1924, 1940 ÅŸi 1942.
   Cu o formaÅ£ie complexă, provenită din rigoarea ÅŸcolii germane unită cu simbolismul promovat de Moreau, folosind experimentele din cadrul curentului Art Nouveau ÅŸi ale prietenilor săi, care vor pune bazele fauvismului, Pallady îşi găseÅŸte curând drumul său propriu. Prietenia sa cu Matisse, legăturile cu spiritul artei franceze explică numeroasele raporturi cu ceea ce se va numi École de Paris. TotuÅŸi Pallady nu va adera la programul estetic promovat de aceste curente artistice. AspiraÅ£ia către o arhitectură simplă, către o logică liniară a proporÅ£iilor domină arta lui Pallady, care refuză grandilocvenÅ£a, sentimentlitatea ÅŸi pitorescul ieftin, făcând evidentă orientarea sa structurală spre compoziÅ£ia clasică. Sensibilitatea sa controlată este dublată de o supremă asceză a spiritului, într-o unitate care îl distinge de lirismul post-impresionist.
   PredilecÅ£ia lui Pallady pentru natura moartă denotă dorinÅ£a de a reda într-un tablou un fragment din realitatea universală, în toată poezia ÅŸi armonia sa. RenunÅ£area la pictarea peisajelor naturale dă impresia unei căutări a semnificaÅ£iei concentrate în corola unei flori, într-un fruct sau în frunzele adăugate obiectelor cotidiene. Aportul picturii lui Cézanne nu este de loc neglijabilă pentru formaÅ£ia lui Pallady, însă cu siguranţă reflexiile sale asupra picturii medievale române au jucat un rol tot atât de important.
   Pentru peisajele sale parisiene, Pallady alegea mai ales locurile din vecinătatea Senei, atât pentru a sugera tremorul luminei pe suprafaÅ£a apei, cât ÅŸi pentru a reda planurile unui peisaj, unde zidăria caselor, frunziÅŸul arborilor, miÅŸcarea orizontală a fluviului formează o gamă de culori perfect unitară într-o imagine coerentă.
   Theodor Pallady rămâne fără îndoială unul din cei mai prestigioÅŸi artiÅŸti moderni, păstrându-ÅŸi întreagă ambiÅ£ia de a fi un pictor "din toate timpurile".
   La împlinirea a 85 de ani, în 1956, a primit titlul de Maestru emerit al artei, organizându-se ExpoziÅ£ia retrospectivă „Theodor Pallady“. Curând după aceea, la 16 august 1956, a trecut la Domnul.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu