Zice omul ca “mi-a venit un gand”: ce-nseamna – ganditi-va toti – ce inseamna: “Mi-a venit un gand”?… De unde? Ce este acest gand care mi-a venit? Parintele Sofronie tot asa spune undeva… fiecare gand este un duh.
Astea care ne-au venit…. Avem si noi ganduri, si noi suntem duh, dar
gandurile noastre sunt mai asa… mai socoteli de-ale noastre, dar cand
iti vine un gand, o idee, o viziune cateodata, asta-i un duh, daca duhul este Dumnezeu sau de la Dumnezeu… este duh de viata, daca un gand care-ti vine te deznadajduieste sau iti provoaca necredinta, sau te zgaltaie intr-un fel sau altul din asezarea ta, intr-o panica sau o groaza fara iesire sau intr-un intuneric, gandul asta era de la un duh strain lui Dumnezeu, duh ucigas.
Si daca vreti, testul filocalic, discernamantul duhovnicesc, discernerea duhurilor pe linia asta vine: nu ce-mi propune gandul, ci ce efect are asupra sufletului meu. Noi nu suntem obisnuiti cu asta – ne vine un gand si noi suntem obisnuiti din copilaria noastra, din scolirea noastra, sa macinam cu gandul nostru tot ce ne vine.
Daca o sa vedem odata, – si-o sa vedem odata… – cate ganduri dracesti
n-am macinat noi in vremea noastra, cred c-o sa ne uimim cum a reusit
Dumnezeu sa ne tina in viata, pentru ca fiecare din alea pe care le-am
macinat cu gandul nostru, fara sa stim originea gandului, dar macinand
materia gandului – care daca este draceasca este neaparat
deznadajduitoare si mortala, in multe, multe feluri. Cand o sa vedem cum ne-a pazit Dumnezeu, cred c-o sa ramanem intr-adevar uimiti. Parte din cultura filocalica, o parte, cea mai importanta, duhovnicia, este nu analiza materiei gandurilor, ci prin rugaciune, a dibui originea gandului. Iar acuma, incep sa ma departez de la intrebare si poate asteptam pe cealalta… dar am vrut sa va impartasesc si lucrul asta – important
e sa stiti originea gandului si tot ce e de la Dumnezeu, gandul
Dumnezeiesc vine intotdeauna c-o oarecare pace, chiar daca este un gand
care te osandeste, iti da ori o pace, ori o nadejde, ori ceva prin care
te mantuiesti. Gandurile, cele pe care trebuie sa le dispretuim
zic, nu se infricoseaza de ele, sunt ganduri care ne aduc frica,
intuneric, necredinta, indoielnicie din aia care te “panicheaza”, te terorizeaza, toate astea daca le depistati si mai ales duhovnicii, daca prin rugaciune le depistati, nu este vorba de a discuta cu ele: le lepezi cu dispret.
Lumea intunericului nu trebuie sa fie lumea care ne infricoseaza,
fiindca Dumnezeu este prea atotputernic, dar trebuie sa fie o lume cu
care n-avem nimic de-a face – dispret total.
Mulţumesc!
RăspundețiȘtergerecu drag!
ȘtergereBine te-am gasit!
RăspundețiȘtergereBine ai venit!
Ștergere