Ernest Bernea 1905 - 1990


   Astăzi, ignorat de intelighenÅ£ie, din pricina necunoaÅŸterii, dar ÅŸi a trecutului său politic, Bernea rămîne un nume de referinţă în cultura română. O mare parte din opera sa este încă inedită. Evaluarea operei sale este influenÅ£ată din greu de anatema credinÅ£elor sale politice de dreapta ÅŸi de temerile editorilor că Bernea nu este vandabil.

  

   Născut la FocÅŸani pe 28 martie 1905, Ernest Bernea a copilărit la Brăila, unde ÅŸi-a făcut studiile primare ÅŸi liceale. Tatăl său, Marcu, era ţăran moldovean din împrejurimile GalaÅ£iului, iar mama sa, Tudora, era fiica unui ardelean ajuns cărăuÅŸ în port. Copilăria aspră, ÅŸtirbită de neajunsuri, petrecută într-un cartier muncitoresc, l-a marcat definitiv. Pînă la sfîrÅŸitul vieÅ£ii s-a mulÅ£umit cu un trai auster, chiar sărăcăcios.
   ÃŽncă de la 13 ani, avînd tatăl grav bolnav, fratele mai mare mort pe front ÅŸi patru fraÅ£i mai mici, Ernest a fost nevoit să lucreze pentru a-ÅŸi ajuta familia. A fost, pe rînd, vînzător de covrigi, îngrijitor în port, tăietor de lemne ÅŸi preparator la matematică pentru copii familiilor înstărite. Cam din aceeaÅŸi perioadă ÅŸi-a descoperit înclinaÅ£ia spre desen ÅŸi literatură.
   A urmat, din 1926, Facultăţile de Litere ÅŸi de Filozofie din BucureÅŸti. I-a avut profesori pe Nicolae Iorga, Nae Ionescu ÅŸi Dimitrie Gusti. Cu Nae Ionescu a colaborat la "Cuvîntul", iar cu Dimitrie Gusti a lucrat în echipele de cercetare etnografică.
   ÃŽntre anii 1930 ÅŸi 1933, Ernest Bernea a primit o bursă ÅŸi s-a specializat în Sociologie ÅŸi în Istoria Religiilor la Paris, ÅŸi în Filozofie la Freiburg (Germania), unde a studiat cu Martin Heidegger.
    ÃŽn toamna lui 1932, Bernea a cunoscut-o pe Maria Patrichi – Marcela, cum o alinta el –, gălăţeancă, absolventă a Facultăţii de Litere din BucureÅŸti, cu care s-a căsătorit cinci ani mai tîrziu. ÃŽmpreună au avut un fiu, Horia ÅŸi gemenele Ana ÅŸi Tudora.

   Revenit în Å£ară, alături de Traian Herseni, la Institutul Social Român condus de Dimitrie Gusti, Ernest Bernea a avut o contribuÅ£ie valoroasă la cercetările monografice întreprinse în diferitele zone ale României, publicând importante studii ÅŸi articole în revistele de specialitate. Datorită simpatiilor legionare pe care le nutreau colegii săi Ion Ionică, Ion Samarineanu ÅŸi D.C. Amzăr (acesta din urmă fiindu-i ÅŸi cumnat), Bernea a aderat, în 1935, la miÅŸcarea legionară. ÃŽn acelaÅŸi an, cei patru au fondat revista "Rânduiala", care a apărut trimestrial timp de trei ani. Tot în 1935, Ernest Bernea a fost numit conferenÅ£iar la catedra de antropogeografie a lui Simion MehedinÅ£i, unde a predat sociologie comparată ÅŸi primul curs de etnologie din România, pînă în anul 1940.
  "Rânduiala", revistă de atitudine culturală ÅŸi politică, a găzduit semnături importante ale vremii ca Lucian Blaga, Radu Gyr ÅŸi Haig Acterian. Gruparea de la "Rânduiala" s-a încadrat în tendinÅ£ele epocii de a întrupa idealul „tinerei generaÅ£ii”, sprijinind miÅŸcarea legionară. ÃŽnsă, odată cu asasinarea lui Corneliu Zelea Codreanu, liderul miÅŸcării legionare, Bernea s-a distanÅ£at de legionarism ÅŸi orice simpatie a dispărut după uciderea lui Nicolae Iorga.

   ÃŽn timpul prigoanei carliste, Bernea a fost întemniÅ£at în lagărul de la Vaslui. A scăpat ca prin minune de pogromul antilegionar din 21-22 septembrie 1939 (declanÅŸat de regele Carol al II-lea drept represalii pentru asasinarea premierului Armand Călinescu de către un grup legionar). Ernest Bernea a fost eliberat cu puÅ£in înainte de „noaptea cuÅ£itelor lungi” pentru că s-a numărat printre cei care au semnat o declaraÅ£ie de desolidarizare de miÅŸcarea legionară, după cum reiese dintr-un document al Securităţii. Bernea a susÅ£inut mai tîrziu, în faÅ£a ofiÅ£erilor de Securitate, că a fost exclus din miÅŸcarea legionară în 1940, „pentru lipsă de activitate”. De fapt, el spunea că din 1937 s-a considerat autoexclus, pentru că viziunea sa politică intrase în contradicÅ£ie cu aceea a miÅŸcării legionare. A fost mai degrabă un mistic rătăcit în politică, la fel ca mulÅ£i alÅ£i intelectuali interbelici.
   După aÅŸa numita „rebeliune legionară”, din ianuarie 1941, Ernest Bernea a fost închis în lagărul de la Târgu-Jiu ÅŸi în penitenciarul Tg. Ocna, fiind suspect pentru că îşi păstrase postul de funcÅ£ionar în Ministerul InformaÅ£iilor pe timpul guvernării Antonescu-Sima. La numai o lună, a fost eliberat, fiind găsite dovezi că n-a participat la rebeliune. Promovat director de studii în Ministerul de Externe, a lucrat acolo pînă la venirea lui Ana Pauker la conducerea instituÅ£iei, în anul 1947. Rămas ÅŸomer, a fost nevoit să se mute în satul Poiana Mărului din judeÅ£ul BraÅŸov, unde soÅ£ia sa îşi găsise un post de profesor. ÃŽn 1948 a fost ÅŸi el angajat profesor la ÅŸcoala din sat. După numai un an a fost arestat din nou ÅŸi deÅ£inut în anchetă un an la BraÅŸov pentru presupuse comploturi „ţărăniste” pe care le-ar fi pus la cale. ÃŽn 1952 a fost din nou încătuÅŸat sub acuzaÅ£ia de „ideolog al miÅŸcării legionare” ÅŸi purtat prin mai multe colonii de muncă de la Canalul Dunăre-Marea Neagră. Eliberat în 1954, grav bolnav, i s-a fixat domiciliu obligatoriu în comuna Schei din judeÅ£ul GalaÅ£i. ÃŽntre timp, familia sa se mutase la ZărneÅŸti, unde Bernea a locuit pînă în 1962, cînd a fost eliberat definitiv.
   ÃŽn toată perioada detenÅ£iei, Bernea a fost intransingent faţă de comuniÅŸti iar acest fapt este dovedit prin raportul din 10 decembrie 1954, al mr. Andrei Vaculin către gen. mr. Ady Ladislau, locÅ£iitor al ministrului de Interne. „ÃŽn timpul cît a stat în C.M. (colonia de muncă - n.red.) nu a dat dovadă de reabilitare, el este cunoscut că lansa svonuri cu privire la un nou război ÅŸi că Horia Sima va veni în Å£ară cu un program nou ÅŸi îndemna la rezistenţă pe ceilalÅ£i deÅ£inuÅ£i. (...) De la venirea sa în comuna Schei, întreÅ£ine legături cu elementele cele mai duÅŸmănoase, manifestă continuu nemulÅ£umire…”. Cu o asemenea „recomandare”, nu-i de mirare că, după trei luni, a fost din nou arestat ÅŸi condamnat la 10 ani de temniţă grea, pentru „crimă de activitate intensă contra clasei muncitoare”.
   A fost eliberat la 1 octombrie 1962, iar în 1965, cu sprijinul lui Perpessicius ÅŸi al lui Alexandru Philippide a fost angajat cercetător la institutul de Etnografie ÅŸi Folclor al Academiei Române, de unde a fost pensionat în 1972.
   Pînă în 1989 a fost supravegheat în continuare de Securitate, iar în 1984 a fost arestat ÅŸi bătut crunt pentru că a refuzat să devină "turnător" i.e informator de Securitate.
  A murit la 14 noiembrie 1990 ÅŸi a fost înmormîntat la mănăstirea Cernica.


Volume publicate: 
  • Riturile, 1932
  • Crist ÅŸi condiÅ£ia umană, antropologie creÅŸtină, 1932
  • Stil legionar,1937
  • Muzeul românesc de etnografie, 1937
  • Filosofia la Universitate, 1937
  • Cartea Căpitanilor, 1937
  • Preludii, eseuri, 1937
  • Gînd ÅŸi cîntec, poezii, 1939
  • ÃŽndemn la simplitate. Mărturisiri pentru un Om Nou, BucureÅŸti, Ed. Cugetarea-Georgescu Delafras, 1939, [1]
  • Moldovă tristă, poeme în proză, 1939-1940
  • PaÅŸi în singurătate, poeme în proză, 1940
  • Timpul la ţăranul român, 1941
  • Colina lacrămilor, 1943
  • MaramureÅŸul - Å£ară românească, 1943
  • Firide literare, 1944
  • Cadre ale gândirii populare româneÅŸti: contribuÅ£ii la reprezentarea spaÅ£iului, timpului ÅŸi a cauzalităţii, BucureÅŸti, Editura Cartea Românească, 1985
Volume apărute după 1989
  • Timp, spaÅ£iu ÅŸi cauzalitate la poporul român Recenzie:[2]
  • ÃŽndemn la simplitate
  • Cel ce urcă muntele, IaÅŸi, Agora, 1996;
  • Crist ÅŸi condiÅ£ia umană, încercare de antropologie creÅŸtină, BucureÅŸti, Editura Cartea Românească, 1996
  • Dialectica spiritului modern, BucureÅŸti, Editura Vremea, 2007
Manuscrise netipărite
  • S-au arătat semne (roman, 1939)
  • Arta în lumina stilurilor din cultură (1964)
  • Frederic Mistral ÅŸi spiritul Mediteranei (1964)
  • Dante ÅŸi universul spiritual medieval (1964)
  • Sociologie ÅŸi etnografie românească. Ordinea spirituală (1966)
  • CivilizaÅ£ia română sătească. I – Forme ÅŸI funcÅ£iuni, II – Forme ÅŸi valori (1969)
  • Popas în grădina neumblată (poeme în proză, 1971)
  • Lumini în necunoscut (poeme în proză, 1971)
  • Destinul civilizaÅ£iei. I – Dialectica spiritului modern (1974)
  • Sociologia – ÅŸtiinţă concretă ÅŸi experimentală (1974)
  • Legenda trandafirului alb (sau Un om caută pe celălalt, roman, 1975)
  • MeditaÅ£ii. Note pentru o filosofie inactuală (1975)
  • Cultură ÅŸi educaÅ£ie. ÃŽn lumina unui nou stil moral (1976)
  • Arta nouă – fenomen de criză (1978)
  • Studii de literatură (1978)
La acestea se adaugă ÅŸapte ”Caiete intime” [3], un soi de jurnal filosofic Å£inut în anii de imediat după ce a fost eliberat în închisoare.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu