Astăzi, ignorat de intelighenţie, din pricina necunoaşterii, dar şi a trecutului său politic, Bernea rămîne un nume de referinţă în cultura română. O mare parte din opera sa este încă inedită. Evaluarea operei sale este influenţată din greu de anatema credinţelor sale politice de dreapta şi de temerile editorilor că Bernea nu este vandabil.
Născut la Focşani pe 28 martie 1905, Ernest Bernea a copilărit la Brăila, unde şi-a făcut studiile primare şi liceale. Tatăl său, Marcu, era ţăran moldovean din împrejurimile Galaţiului, iar mama sa, Tudora, era fiica unui ardelean ajuns cărăuş în port. Copilăria aspră, ştirbită de neajunsuri, petrecută într-un cartier muncitoresc, l-a marcat definitiv. Pînă la sfîrşitul vieţii s-a mulţumit cu un trai auster, chiar sărăcăcios.
Încă de la 13 ani, avînd tatăl grav bolnav, fratele mai mare mort pe front şi patru fraţi mai mici, Ernest a fost nevoit să lucreze pentru a-şi ajuta familia. A fost, pe rînd, vînzător de covrigi, îngrijitor în port, tăietor de lemne şi preparator la matematică pentru copii familiilor înstărite. Cam din aceeaşi perioadă şi-a descoperit înclinaţia spre desen şi literatură.
A urmat, din 1926, Facultăţile de Litere şi de Filozofie din Bucureşti. I-a avut profesori pe Nicolae Iorga, Nae Ionescu şi Dimitrie Gusti. Cu Nae Ionescu a colaborat la "Cuvîntul", iar cu Dimitrie Gusti a lucrat în echipele de cercetare etnografică.
Între anii 1930 şi 1933, Ernest Bernea a primit o bursă şi s-a specializat în Sociologie şi în Istoria Religiilor la Paris, şi în Filozofie la Freiburg (Germania), unde a studiat cu Martin Heidegger.
ÃŽn toamna lui 1932, Bernea a cunoscut-o pe Maria Patrichi – Marcela, cum o alinta el –, gălăţeancă, absolventă a Facultăţii de Litere din BucureÅŸti, cu care s-a căsătorit cinci ani mai tîrziu. ÃŽmpreună au avut un fiu, Horia ÅŸi gemenele Ana ÅŸi Tudora.
Revenit în ţară, alături de Traian Herseni, la Institutul Social Român condus de Dimitrie Gusti, Ernest Bernea a avut o contribuţie valoroasă la cercetările monografice întreprinse în diferitele zone ale României, publicând importante studii şi articole în revistele de specialitate. Datorită simpatiilor legionare pe care le nutreau colegii săi Ion Ionică, Ion Samarineanu şi D.C. Amzăr (acesta din urmă fiindu-i şi cumnat), Bernea a aderat, în 1935, la mişcarea legionară. În acelaşi an, cei patru au fondat revista "Rânduiala", care a apărut trimestrial timp de trei ani. Tot în 1935, Ernest Bernea a fost numit conferenţiar la catedra de antropogeografie a lui Simion Mehedinţi, unde a predat sociologie comparată şi primul curs de etnologie din România, pînă în anul 1940.
"Rânduiala", revistă de atitudine culturală ÅŸi politică, a găzduit semnături importante ale vremii ca Lucian Blaga, Radu Gyr ÅŸi Haig Acterian. Gruparea de la "Rânduiala" s-a încadrat în tendinÅ£ele epocii de a întrupa idealul „tinerei generaÅ£ii”, sprijinind miÅŸcarea legionară. ÃŽnsă, odată cu asasinarea lui Corneliu Zelea Codreanu, liderul miÅŸcării legionare, Bernea s-a distanÅ£at de legionarism ÅŸi orice simpatie a dispărut după uciderea lui Nicolae Iorga.
ÃŽn timpul prigoanei carliste, Bernea a fost întemniÅ£at în lagărul de la Vaslui. A scăpat ca prin minune de pogromul antilegionar din 21-22 septembrie 1939 (declanÅŸat de regele Carol al II-lea drept represalii pentru asasinarea premierului Armand Călinescu de către un grup legionar). Ernest Bernea a fost eliberat cu puÅ£in înainte de „noaptea cuÅ£itelor lungi” pentru că s-a numărat printre cei care au semnat o declaraÅ£ie de desolidarizare de miÅŸcarea legionară, după cum reiese dintr-un document al Securităţii. Bernea a susÅ£inut mai tîrziu, în faÅ£a ofiÅ£erilor de Securitate, că a fost exclus din miÅŸcarea legionară în 1940, „pentru lipsă de activitate”. De fapt, el spunea că din 1937 s-a considerat autoexclus, pentru că viziunea sa politică intrase în contradicÅ£ie cu aceea a miÅŸcării legionare. A fost mai degrabă un mistic rătăcit în politică, la fel ca mulÅ£i alÅ£i intelectuali interbelici.
După aÅŸa numita „rebeliune legionară”, din ianuarie 1941, Ernest Bernea a fost închis în lagărul de la Târgu-Jiu ÅŸi în penitenciarul Tg. Ocna, fiind suspect pentru că îşi păstrase postul de funcÅ£ionar în Ministerul InformaÅ£iilor pe timpul guvernării Antonescu-Sima. La numai o lună, a fost eliberat, fiind găsite dovezi că n-a participat la rebeliune. Promovat director de studii în Ministerul de Externe, a lucrat acolo pînă la venirea lui Ana Pauker la conducerea instituÅ£iei, în anul 1947. Rămas ÅŸomer, a fost nevoit să se mute în satul Poiana Mărului din judeÅ£ul BraÅŸov, unde soÅ£ia sa îşi găsise un post de profesor. ÃŽn 1948 a fost ÅŸi el angajat profesor la ÅŸcoala din sat. După numai un an a fost arestat din nou ÅŸi deÅ£inut în anchetă un an la BraÅŸov pentru presupuse comploturi „ţărăniste” pe care le-ar fi pus la cale. ÃŽn 1952 a fost din nou încătuÅŸat sub acuzaÅ£ia de „ideolog al miÅŸcării legionare” ÅŸi purtat prin mai multe colonii de muncă de la Canalul Dunăre-Marea Neagră. Eliberat în 1954, grav bolnav, i s-a fixat domiciliu obligatoriu în comuna Schei din judeÅ£ul GalaÅ£i. ÃŽntre timp, familia sa se mutase la ZărneÅŸti, unde Bernea a locuit pînă în 1962, cînd a fost eliberat definitiv.
ÃŽn toată perioada detenÅ£iei, Bernea a fost intransingent faţă de comuniÅŸti iar acest fapt este dovedit prin raportul din 10 decembrie 1954, al mr. Andrei Vaculin către gen. mr. Ady Ladislau, locÅ£iitor al ministrului de Interne. „ÃŽn timpul cît a stat în C.M. (colonia de muncă - n.red.) nu a dat dovadă de reabilitare, el este cunoscut că lansa svonuri cu privire la un nou război ÅŸi că Horia Sima va veni în Å£ară cu un program nou ÅŸi îndemna la rezistenţă pe ceilalÅ£i deÅ£inuÅ£i. (...) De la venirea sa în comuna Schei, întreÅ£ine legături cu elementele cele mai duÅŸmănoase, manifestă continuu nemulÅ£umire…”. Cu o asemenea „recomandare”, nu-i de mirare că, după trei luni, a fost din nou arestat ÅŸi condamnat la 10 ani de temniţă grea, pentru „crimă de activitate intensă contra clasei muncitoare”.
A fost eliberat la 1 octombrie 1962, iar în 1965, cu sprijinul lui Perpessicius şi al lui Alexandru Philippide a fost angajat cercetător la institutul de Etnografie şi Folclor al Academiei Române, de unde a fost pensionat în 1972.
Pînă în 1989 a fost supravegheat în continuare de Securitate, iar în 1984 a fost arestat şi bătut crunt pentru că a refuzat să devină "turnător" i.e informator de Securitate.
A murit la 14 noiembrie 1990 şi a fost înmormîntat la mănăstirea Cernica.
Volume publicate:
- Riturile, 1932
- Crist şi condiţia umană, antropologie creştină, 1932
- Stil legionar,1937
- Muzeul românesc de etnografie, 1937
- Filosofia la Universitate, 1937
- Cartea Căpitanilor, 1937
- Preludii, eseuri, 1937
- Gînd şi cîntec, poezii, 1939
- Îndemn la simplitate. Mărturisiri pentru un Om Nou, Bucureşti, Ed. Cugetarea-Georgescu Delafras, 1939, [1]
- Moldovă tristă, poeme în proză, 1939-1940
- Paşi în singurătate, poeme în proză, 1940
- Timpul la ţăranul român, 1941
- Colina lacrămilor, 1943
- Maramureşul - ţară românească, 1943
- Firide literare, 1944
- Cadre ale gândirii populare româneşti: contribuţii la reprezentarea spaţiului, timpului şi a cauzalităţii, Bucureşti, Editura Cartea Românească, 1985
Volume apărute după 1989
- Timp, spaţiu şi cauzalitate la poporul român Recenzie:[2]
- ÃŽndemn la simplitate
- Cel ce urcă muntele, Iaşi, Agora, 1996;
- Crist şi condiţia umană, încercare de antropologie creştină, Bucureşti, Editura Cartea Românească, 1996
- Dialectica spiritului modern, BucureÅŸti, Editura Vremea, 2007
Manuscrise netipărite
- S-au arătat semne (roman, 1939)
- Arta în lumina stilurilor din cultură (1964)
- Frederic Mistral ÅŸi spiritul Mediteranei (1964)
- Dante ÅŸi universul spiritual medieval (1964)
- Sociologie şi etnografie românească. Ordinea spirituală (1966)
- CivilizaÅ£ia română sătească. I – Forme ÅŸI funcÅ£iuni, II – Forme ÅŸi valori (1969)
- Popas în grădina neumblată (poeme în proză, 1971)
- Lumini în necunoscut (poeme în proză, 1971)
- Destinul civilizaÅ£iei. I – Dialectica spiritului modern (1974)
- Sociologia – ÅŸtiinţă concretă ÅŸi experimentală (1974)
- Legenda trandafirului alb (sau Un om caută pe celălalt, roman, 1975)
- Meditaţii. Note pentru o filosofie inactuală (1975)
- Cultură şi educaţie. În lumina unui nou stil moral (1976)
- Arta nouă – fenomen de criză (1978)
- Studii de literatură (1978)
La acestea se adaugă ÅŸapte ”Caiete intime” [3], un soi de jurnal filosofic Å£inut în anii de imediat după ce a fost eliberat în închisoare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu