Feodor Mihailovici Dostoievski

  Feodor Mihailovici Dostoievski   30 octombrie 1821 (S.N. 11 noiembrie) –  28 ianuarie 1881 (S.N. 9 februarie) a fost unul din cei mai importanÈ›i scriitori ruÅŸi, ale cărui opere au avut un efect profund ÅŸi de durată asupra ficÅ£iunii din secolul al XX-lea. Adesea prezentând personaje aflate în stări de conÅŸtiinţă extreme sau fracturate, operele sale demonstrează un talent extraordinar pentru pătrunderea psihologiei umane ÅŸi analiza politicii sociale ÅŸi spirituale a societăţii din Rusia epocii sale. Multe dintre operele sale au fost profetice ÅŸi el a fost un precursor al unor idei moderne. Se spune despre el că este părintele existenÈ›ialismului, în special în ÃŽnsemnări din subterană, volum descris de Walter Kaufmann drept „cea mai bună uvertură pentru existenÈ›ialism scrisă vreodată”.

  InfluenÅ£a lui Dostoevski a fost uriaşă, practic nu există romancier important din secolul al XX-lea, de la Herman Hesse la Marcel Proust, William Faulkner, Albert Camus, Franz Kafka, Henry Miller, Yukio Mishima, Gabriel García Márquez,Vladimir Nabokov, Henry James, Joseph Conrad si chiar D.H. Lawrence, asupra cărora Dostoievski să nu-ÅŸi fi exercitat influenÅ£a. 
  La noi, romanele lui Mircea Eliade (Huliganii) sau Nicolae Breban (Animale bolnave) poartă ÅŸi ele urma acestei influenÅ£e. 
  Romancierul american Ernest Hemingway l-a citat pe Dostoevski drept sursă de influenţă majoră în autobiografia sa.

   ÃŽn mod esenÅ£ial un scriitor mitic, Dostoevski a creat un opus de opere de o imensă putere hipnotică, având următoarele trăsături: 
 #   scene dramatizate (conclavuri) în care personajele, într-o atmosferă fierbinte sau scandaloasă, se angajează în dialoguri socratice à la Russe
 #   căutarea lui Dumnezeu, problema Răului 
 #   suferinÅ£ele celor inocenÈ›i. 
  Tipologia personajelor sale e una extrem de simplă: creÅ£tini umili (prinÅ£ul Mîşkin, Sonia Marmeladova, AlioÅŸa Karamazov), nihiliÅŸti autodistructivi (Svidrigailov, Smerdiakov, Stavrogin), cinici (Feodor Karamazov), intelectuali rebeli (Raskolnikov, Ivan Karamazov); personajele sale acÅ£ionează sub impulsul unor idei ÅŸi nu al unor instincte deÅŸi, în anumite cazuri, ÅŸi acestea pot juca un rol semnificativ.
  Romanele lui Dostoevski sunt comprimate în timp (acÅ£iunea durează doar câteva zile) ÅŸi acest procedeu îl ajută pe autor să scape de una din trăsăturile importante ale prozei realiste, de coroziunea vieÅ£ii umane în timp.  
  Personajele sale sunt de fapt niste traduceri ale unor idei spirituale ÅŸi ies din acest motiv în afara timpului, sunt atemporale. 
  Alte teme care reapar obsedant sunt: suicidul, mândria rănită, colapsul valorilor familiei, regenerarea spirituală cu ajutorul suferinÅ£ei (cel mai important motiv), respingerea culturii vestice ÅŸi afirmarea valorilor ortodoxiei ruse ÅŸi Å£arismului.
  Dostoevski nu este interesat de o "unică viziune" , ci prezintă situaÅ£ia sub forma unei suite de unghiuri foarte diferite. Din acest motiv romanele sale sunt extrem de dramatice, sunt romane de idei, în care punctele de vedere conflictuale ÅŸi personajele se dezvoltă adesea într-un crescendo insuportabil.

Opera:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu