Sfântul Maxim Mărturisitorul (580-662)
este un mare Părinte al Bisericii, care, urmând Sfinţilor Părinţi
dinaintea lui, a combătut, între altele, erezia monotelismului.
Scrierile lui „despre dragoste” sunt de-Dumnezeu-însuflate, la fel şi
comentariile lui la operele Sfântului Dionisie Areopagitul, răspunsurile
la diferite întrebări, cele „200 de capete despre teologie”, tâlcuirea
la „Tatăl nostru”, „Mistagogia”, scrisorile lui, operele sale dogmatice
şi apologetice ş.a.m.d. Este un teolog empiric cu un discurs concis,
care răspunde în chip minunat la părerile teologice ale epocii sale.
Însuşirea lui fundamentală este aceea că
leagă strâns isihia cu mărturisirea, adică modul isihast de viaţă al
teologiei ortodoxe cu mărturisirea credinţei. Elementul central [al
teologiei lui] este constituit de filosofia practică sau curăţirea,
contemplarea naturală sau luminarea şi teologia mistică sau
îndumnezeirea. Cine ignoră această învăţătură ignoră esenţa teologiei
lui ortodoxe.
Prin ideile pe care îmi propun să le
prezint în continuare voi înfăţişa pe scurt învăţătura Sfântului Maxim
despre ce înseamnă adevărata teologie şi adevăratul teolog, şi cred că
în acest punct este cuprinsă esenţa teologiei lui şi deosebirea dintre
teologia Sfântului Duh şi teologia demonilor.
Sfântul Maxim Mărturisitorul, într-o scrisoare a sa, abordează tema mântuirii omului şi a adevăratei teologii.
La început scrie, cu mare smerenie, că,
temându-se ca nu cumva să fie judecat de Dumnezeu pentru cuvintele lui,
pe care le-a omorât el însuşi prin nelucrarea faptelor bune, lipsindu-le
de puterea de a oferi viaţă celor care le ascultă, s-a gândit să
dobândească „tăcerea desăvârşită”, adică preferă să tacă şi să nu
vorbească. Însă, în cazul de faţă şi răspunzând la rugămintea
corespondentului său, a Monahului Marinos, va depăşi tăcerea şi va
vorbi.
Îşi începe scrisoarea cu un pasaj al
regelui proroc David: „Începutul înţelepciunii este frica de Domnul;
înţelegere bună este tuturor celor ce o fac pe ea” (Psalmul 110, 10).
Prin acest verset de psalm, doreşte să arate „calea adevărată a
cunoaşterii prin dumnezeieştile virtuţi” şi să deschidă „uşa reală a
cunoaşterii prin fapte” către cei care îşi propun să Îl iubească pe
Domnul şi care preferă „mântuirea de la Dumnezeu înaintea tuturor
lucrurilor de pe pământ”. Este o lucrare fundamentală să dobândească
cineva cunoaşterea din lucrarea faptelor, iar nu pe cea teoretică.
Astfel, recomandă celor care doresc „mântuirea de la Dumnezeu” să
dobândească frica lui Dumnezeu şi buna înţelepciune.
Frica lui Dumnezeu este de trebuinţă ca
să evităm pângăririle [prin păcate] având înaintea noastră aşteptarea
pedepsele veşnice, câtă vreme buna înţelepciune este necesară, ca să
împlinim toate dumnezeieştile vreri, să deosebim lucrurile vremelnice de
cele veşnice şi să dobândim adevărata cunoaştere. După cum prin frica
de Domnul ajungem să ne lepădăm de patimile cele necurate, aşa şi
înţelepciunea celor cu adevărat înţelepţi devine zămislitoare de
virtuţi.
Frica nu trebuie să se limiteze la
păzirea exterioară a bunelor moravuri, fiind însă lăuntric stăpâniţi de
tristeţe, ci să se vădească în dispoziţia lăuntrică a sufletului şi în
smerenia inimii, care se chezăşuieşte deplin prin suspinurile repetate
din adâncul inimii şi prin biciul amintirii păcatelor făptuite care
loveşte nevăzut în conştiinţă.
Însă cel care doar se preface că are
frica lui Dumnezeu în comportamentul exterior, nu se deosebeşte întru
nimic de maimuţa care imită moravurile şi gesturile oamenilor, deşi nu
este om. Acest animal din rândul patrupedelor, care se deosebeşte mult
de oameni prin firea sa, se aseamănă cu aceştia prin imitarea
comportamentului exterior.
Acelaşi lucru se întâmplă şi cu acela
care imită exterior pe cei care se tem cu adevărat de Domnul, fiind
asemenea saducheului sau fariseului care salvează forma evlaviei
printr-o bunăcuviinţă exterioară, însă este „întru totul pierdut faţă de
adevăr prin prietenia pentru patima adânc sălăşluită în suflet”, adică
este cu totul lipsit de adevăr pentru că în adâncurile sufletului are
ascunsă prietenia faţă de patimă.
Sfântul Maxim doreşte să spună aici că
adevărata evlavie se arată în lupta omului pentru eliberarea de patimi
şi de necurăţia care se găsesc în adâncurile sufletului, pentru că,
altfel, omul se aseamănă cu maimuţa care doar joacă rolul de om, deşi
este animal. Prin urmare, cel care vrea să se mântuiască şi să
teologhisească cu adevărat, trebuie să aibă frica lui Dumnezeu şi, prin
această frică, să-şi cureţe inima de patimi şi nu doar să folosească
exterior cuvintele Sfinţilor.
Pe de altă parte, nu trebuie să ne
arătăm ca având cunoaştere dumnezeiască doar prin formularea de „cuvinte
rostite de dragul vorbirii frumoase”, adică să oferim cuvinte bine
meşteşugite, cu eleganţă stilistică. La fel, nu se cade să arătăm altora
care este definiţia bunei înţelepciuni doar vorbind, fără să punem în
practică cele ce spunem, ci va trebui ca înţelepciunea să fie impregnată
de dispoziţia sufletului pentru făptuirea virtuţilor!
Aşadar, înţelepciunea trebuie să
strălucească prin fapte lumina cunoştinţei, iar prin cunoaştere să
înveselească osteneala făptuirii şi astfel frica se cuvine să meargă
împreună cu dorul după Dumnezeu. Omul cu frica lui Dumnezeu stă departe
de rău şi prin buna cumpătare se desăvârşeşte în făptuirea şi împlinirea
poruncilor.
Cel care leagă înţelepciunea doar cu
simpla rostire de cuvinte dumnezeieşti se aseamănă papagalului care
imită cuvintele omeneşti fără să fie om. Papagalul, deşi nu are nimic
omenesc în firea lui, totuşi dintre toate păsările este singura care
poate fi învăţată să imite cuvintele omeneşti.
Acelaşi lucru se întâmplă şi cu omul
care imită exterior cuvintele adevăraţilor înţelepţi – ale adevăraţilor
Sfinţi – printr-o simplă reproducere a lor, ca să îi uimească pe cei
care îl ascultă, „deşi nu are obişnuinţa cunoaşterii dobândită prin
făptuirea virtuţilor”.
Omul acesta este precum preoţii şi
fariseii nevrednici [ai Vechiului Testament] care doar joacă roluri,
câtă vreme sunt lipsiţi de înţelepciunea care stă în fapte, şi prin
marea părere pe care o au despre sine şi prin aroganţa înfumurării care
hrăneşte semeţia minţii lor, se ridică împotriva cuvântului adevărului,
ignorând faptul „că teologie a demonilor în chip vădit s-a făcut
cunoaşterea celor care aspiră la aceasta din mare iubire de slăvire fără
să aibă plinirea faptelor”.
Cu alte cuvinte, este o teologie
demonică cea care provine de la omul stăpânit de patimi şi care nu a
dobândit cunoaşterea din făptuire, adică teologhiseşte fără să aibă
curăţia inimii.
Prin acest cuvânt, Sfântul Maxim doreşte
să sublinieze că teologia ortodoxă este rod al curăţirii inimii de
patimi şi al curăţiei lăuntrice, altfel omul care încearcă să
teologhisească fără să se fi curăţit mai întâi lăuntric se aseamănă
papagalului care doar joacă rolul teologului, câtă vreme el este
stăpânit de patimi. O asemenea teologie este demonică, adică este
dictată de demonii care lucrează prin patimi.
La sfârşitul scrisorii sale, Sfântul
Maxim concluzionează că trebuie să ne eliberăm de orice întinăciune a
trupului şi a duhului, să nu îngăduim să se răzvrătească legea trupului
împotriva legii duhului şi să nu limităm exprimarea fricii de Dumnezeu
la comportamentul exterior, ci să ne îngrijim de împodobirea
„dispoziţiei bune lăuntrice a sufletului”, aşa încât să nu cădem sub
„ameninţarea focului ce va să fie”.
Astfel, nu trebuie să vorbim despre iad
şi în ce anume constă acesta, ci trebuie să facem totul ca să evităm
prin frica lui Dumnezeu viitoarea primejdie a focului iadului.
În acelaşi timp, va trebui să împodobim
sinele nostru prin buna înţelepciune, prin împlinirea poruncilor şi „să
împlinim în fapt dumnezeieştile cuvinte”, adică să facem cuvintele
noastre fapt, să năzuim la trăirea tuturor virtuţilor, adică cinstea,
blândeţea, răbdarea, îngăduinţa în toate, ascultarea, mulţumirea cu cele
care ni se întâmplă, să primim retragerile Proniei lui Dumnezeu prin
care este călăuzită viaţa noastră spre folosul nostru.
În epoca noastră mulţi teologhisesc fără
să aibă premise teologice, fără curăţirea inimii, fără luminarea minţii
şi fără experienţa dumnezeiescului har, întemeindu-se doar pe studiile
lor intelectuale, pe memorarea şi reproducerea diferitelor pasaje şi pe
speculaţie, şi astfel se aseamănă maimuţei şi papagalului, potrivit
Sfântului Maxim Mărturisitorul, adică teologhisind, ei maimuţăresc şi
papagalicesc, câtă vreme adâncul inimii lor este plin de patimi.
Dar o asemenea teologie care nu este
legată de curăţia inimi, care maimuţăreşte şi papagaliceşte, oricât ar
fi de frumoasă, inteligentă şi speculativă, nu foloseşte Bisericii.
Adevărata teologie şi dobândirea mântuirii se face prin frica lui
Dumnezeu care curăţeşte inima de patimi şi prin buna înţelepciune care
îl împodobeşte pe om cu virtuţile.
O teologie care s-a desprins de tradiţia
isihastă a Bisericii este o „teologie a demonilor”, deoarece speculaţia
şi fantezia sunt buni conductori ai energiei satanice.
Foarte interesant articolul tau Asia!
RăspundețiȘtergereAm citit si eu scurte fragmente ale scrierilor
sale prin diverse reviste ortodoxe. La fel ca si Sf. Arsenie cel Mare pune mare pret pe tacere, pe neraspandire in afara. Mai ales in perioada curatirii de patimi este de parere ca tacerea este esentiala.
Incercam cum putem sa ne tinem de aceste precepte stabilite de Sfintii Parinti, insa iuresul lumii e ca un malaxor ce vrand nevrand ne framanta cu lumea impreuna!
Seara placuta
E greu, dar nu imposibil. Până la urmă este o problemă de alegere.
ȘtergereO seară plăcută şi ţie, dragă Melly.