"Acesta este, iubitorule de
Dumnezeu! Dobândirea Duhului Sfânt este adevăratul scop al vieţii creştine, în
vreme ce rugăciunea, postul, pomenile şi alte fapte bune făcute din dragostea de Hristos,
sunt doar mijloace ale dobândirii Duhului Sfânt."
"Ce intelegeti prin dobandire?"
l-am intrebat pe Sfantul Serafim. "Cumva, nu prea pricep."
"Dobandirea este acelasi lucru cu
luarea in posesie", mi-a raspuns el. "Stiti ce inseamna a dobandi bani? Dobandirea
Duhului Sfant este asemenea. Stiti foarte bine ce inseamna a dobandi in sensul
lumesc, iubitorule de Dumnezeu. Scopul oamenilor obisnuiti este sa adune sau sa faca
bani; cat pentru nobilime, se adauga primirea de onoruri, distinctii si alte
recompense pentru serviciile aduse stapanirii. Dobandirea Duhului Sfant este de
asemenea un capital, dar datator de har si vesnic, si se obtine pe cai foarte
asemanatoare, aproape la fel cum sunt cele ale capitalului monetar, social si
temporal. Dumnezeu Cuvantul, Dumnezeu-Omul, Domnul nostru Iisus Hristos
asemuieste
viata noastra cu o piata, iar lucrarea vietii noastre pe pamant, o numeste
negot. El spune tuturor: "Negutatoriti pana ce voi veni" ( Luca 19: 13),
"rascumparand fiecare ocazie, caci zilele sunt rele." ( Efeseni 5:16). Cu
alte cuvinte, cea mai mare parte a timpului tau fa astfel incat sa primesti
binecuvantarile ceresti, prin bunuri pamantesti. Bunurile pamantesti sunt fapte
bune facute din dragoste pentru Hristos, ce pogoara harul Preasfantului Duh
asupra noastra."
"In pilda fecioarelor intelepte si
a celor nebune, cand cele nebune au ramas fara de untdelemn, cele intelepte le-au
spus: "Mergeti la cei ce vand si cumparati." (Matei 25:9). Dar dupa ce au
cumparat, usa camarii mireselor era deja inchisa, iar ele n-au mai putut intra.
Unii spun ca lipsa untdelemnului din candelele fecioarelor nebune se talcuieste
ca fiind lipsa de fapte bune in vremea vietii lor. O asemenea interpretare nu este
foarte
corecta. De ce le-ar lipsi lor faptele bune, cand sunt numite fecioare, chiar
daca nebune? Fecioria este virtutea suprema, o stare ingereasca, si ar putea
tine locul tuturor celorlalte fapte bune.
"Eu cred ca ceea ce le lipsea lor
era harul Prea-Sfantului Duh al lui Dumnezeu. Aceste fecioare au practicat
virtutile, dar, in ignoranta lor duhovniceasca, au crezut ca viata crestina
consta doar in facerea de bine. Facand fapte bune, ele credeau ca fac lucrarea
lui Dumnezeu, dar putin le pasa daca au obtinut harul Duhului Sfant. Aceste
moduri de viata, bazate doar pe facerea de bine, fara a incerca cu atentie daca
aduc harul Duhului Sfant, sunt mentionate in cartile Sfintilor Parinti. "Exista
o alta cale ce pare buna la inceput, dar care sfarseste in adacul iadului."
"Antonie cel Mare, in scrisorile
sale catre monahi, spune despre asemenea fecioare: ''Multi calugari si
fecioare nu au stiinta despre feluritele vointe care lucreaza in
om, si nu stiu ca suntem influentati de trei voi: prima este voia Domnului
cea a-tot-desavarsita si a-tot-mantuitoare; a doua este voia noastra omeneasca
care, chiar daca nu este distrugatoare, nu este nici mantuitoare; si a treia
vointa este cea a diavolului - pe de-a-ntregul distrugatoare." Aceasta a treia
vointa, a vrajmasului, il indeamna pe om sa nu faca fapte bune, sau sa le faca
din mandrie, sau doar de dragul virtutii, decat de dragul lui Hristos. A doua,
propria noastra vointa, ne indeamna sa facem totul pentru a ne satisface
patimile, sau ne invata ca si vrajmasul, sa facem lucruri bune doar de dragul
binelui si nu pentru harul care este astfel dobandit. Dar prima, vointa
a-tot-mantuitoare a Domnului, consta in a face bine doar pentru dobandirea
Duhului Sfant, ca o comoara vesnica si nesfarsita, de nepretuit. Se
poate zice, intr-un fel, ca dobandirea Duhului Sfant este untdelemnul ce le
lipsea fecioarelor celor nebune. Au fost numite nebune doar pentru ca uitasera rodul
trebuincios al virtutii, harul Duhului Sfant, fara de care nimenea nu este si nu
poate fi mantuit, caci: "Prin Duhul Sfant fiecare suflet este inviorat, iar prin
curatire este transfigurat si luminat de Sfinta Treime, intr-o Sfanta taina."
"Untdelemnul din candelele
fecioarelor intelepte putea sa arda cu tarie multa vreme. Deci aceste fecioare, cu
candelele lor aprinse au putut sa-si intalneasca Mirele, care venea la miezul
noptii. Impreuna cu El, au putut intra in camara de nunta a bucuriei. Insa cele
nebune, desi s-au dus sa mai cumpere untdelemn atunci cand li s-au stins
candelele, nu
s-au putut intoarce la timp si au gasit usa deja inchisa. Piata este viata noastra;
usa de la camara de nunta care s-a inchis si impiedica drumul catre Mire este moartea
omeneasca; fecioarele intelepte si cele nebune sunt sufletele crestinilor;
untdelemnul nu este fapta buna, ci harul Prea Sfantului Duh dobandit prin fapte
bune si care preschimba sufletele dintr-o stare la cealalta - de la starea
stricacioasa la starea nestricacioasa, din intuneric la lumina, de la staulul
existentei noastre (unde patimile sunt legate precum animalele fara de minte si ca
fiarele salbatice) in templul Dumnezeirii, in luminoasa camara de nunta a
vesnicei bucurii intru Hristos Iisus, Domnul nostru, Ziditorul, Izbavitorul si
vesnicul Mire al sufletelor noastre.
Sf. Serafim de Sarov - sursa
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu