Robert Schumann

   


 8 iunie 1810 - 29 iulie 1856

   Robert Schumann a fost un compozitor ÅŸi pianist german, unul dintre cei mai celebri compozitori romantici ai primei jumătăţi a secolului XIX. Un intelectual, precum ÅŸi un estet, muzica sa, mai mult decât a oricărui alt compozitor, reflectă adânca natură personală a romantismului. Introspectiv ÅŸi adesea capricios, începuturile sale muzicale erau o încercare de a se desprinde de tradiÅ£ia formelor ÅŸi structurilor clasice pe care le considera prea restrictive. PuÅ£ini l-au înÅ£eles în timpul vieÅ£ii sale, însă o mare parte din muzica sa este considerată acum îndrăzneaţă în originalitatea armoniei, ritmului ÅŸi formei. Locul său este printre fruntaÅŸii romantismului german.


  

   Probabil nici un alt compozitor nu ar putea rivaliza vreodată cu Schumann în canalizarea energiilor proprii asupra unei singure forme muzicale. La început toate impulsurile sale creative erau transpuse în muzică pianoforte, apoi a urmat anul miraculos al melodiilor. ÃŽn 1841 a compus două dintre cele patru simfonii ale sale. Anul 1842 a fost dedicat compoziÅ£iei muzicii de cameră ÅŸi include cvintetul pianoforte (op. 44), astăzi unul dintre cele mai cunoscute ÅŸi admirate opere ale sale. ÃŽn 1843 scrie "Paradis ÅŸi Stiloul", primul eseu despre muzica vocală concertată.

   Stadiul vieÅ£ii sale în care era foarte angrenat în muzica sa pentru Faustul lui Goethe (1844-1853) a fost unul critic pentru sănătatea sa. Prima jumătate a anului 1844 a petrecut-o alături de soÅ£ia sa în Rusia. La întoarcerea în Germania îşi abandonase munca editorială ÅŸi pleacă din Leipzig către Dresden, unde suferă de prostaÅ£ie persistentă pe sistemul nervos. Cum începea să lucreze, era cuprins de tremurături ÅŸi îngrijorări de moarte care se manifestau în frica de locuri înalte, de toate instrumentele metalice (chiar ÅŸi clape) ÅŸi de droguri. Suferea perpetuu din imaginarea că nota A răsuna în urechile sale. ÃŽn 1846 se recuperase ÅŸi iarna revizitează Viena, călătorind la Praga ÅŸi Berlin în primăvara lui 1847, iar vara în Zwickau, unde este primit cu entuziasm, certificând faptul că Dresden ÅŸi Leipzig erau singurele mari oraÅŸe în care compozitorul era apreciat la acea vreme.
   Anului 1848 îi aparÅ£ine singura sa operă, Genoveva (op. 81), o lucrare conÅ£inând multă muzică frumoasă, dar lipsită de forţă dramatică.
   Muzica pentru Manfred de Byron este proeminentă într-un an (1849) în care compune mai mult decât în oricare altul. InsurecÅ£ia din Dresden îl obligă pe Schumann să se mute la Kreischa, un sat mic la doar câteva mile în afara oraÅŸului. ÃŽn luna august a aceluiaÅŸi an, cu ocazia împlinirii a o sută de ani de la naÅŸterea lui Goethe, scene din Faust de Schumann sunt intrepretate la Dresden, Leipzig ÅŸi Weimar, Liszt oferind ca întotdeauna sprijin ÅŸi încurajări neîncetate. Restul acelei lucrări a fost scrisă mai târziu în acelaÅŸi ani, iar uvertura în 1853.

   ÃŽntre 1850 - 1854 textele operelor lui Schumann sunt extrem de variate. ÃŽn 1850 devine succesorul lui Ferdinand Hiller ca director muzical la Düsseldorf; între 1851-1853 vizitează ElveÅ£ia ÅŸi Belgia, precum ÅŸi Leipzig. ÃŽn ianuarie 1854, Schumann merge la Hannover, unde audiază o interpretare a operei sale Das Paradies und die Peri"

   La 27 februarie 1854 se aruncă în Rin. Este salvat de niÅŸte luntraÅŸi, dar odată adus la mal se confirmă nebunia sa. DeÅŸi biografii timpurii concluzionau că acest comportament al lui Schumann era datorat sifilisului, cercetări ulterioare au arătat improbabilitatea acestei ipoteze. Mai mult, multe dintre simptomele pe care le manifesta, inclusiv crize de activitate maniacă susÅ£inută alternând cu perioade de depresie profundă, indică spre dereglări polare. Este transportat la un azil privat în Endenich, în apropiere de Bonn, Germania, unde va rămâne până la moartea sa, la 29 iulie 1856. Este înmormântat la Bonn, iar în 1880 este ridicată o statuie de A. Donndorf la mormântul său.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu