răspunde pr. Sofian, despre sine şi pictura bisericească....

Sofian Boghiu
(n. 7 octombrie 1912, Cuconeştii Vechi, judeţul Bălţi - d. 14 septembrie 2002, Mănăstirea Antim) a fost un mare duhovnic ortodox şi pictor bisericesc român. A fost membru al "Rugului Aprins", deţinut politic între 1958-1964.


Vă rog, Părinte Sofian, spuneţi-mi câteva cuvinte, despre anii frumoşi ai copilăriei Sfinţiei Voastre.

   Sunt născut în comuna CuconeÅŸtii Vechi-BălÅ£i, din parinÅ£ii Ioan ÅŸi Alexandra, fiind numit din botez Serghie. Chipul blând al părinÅ£ilor mei, imaginea bisericii în care mă rugam de copil ÅŸi a preotului care m-a botezat în numele Preasfintei Treimi le port pururea în inima mea.
 
   La 14 ani am intrat ca frate în schitul Rughi-Soroca, iar după 11 ani de ascultare am primit tunderea monahală în Mănăstirea Dobrusa din apropiere, fiind pe atunci elev în clasa a V-a la Seminarul Monahal din Mănăstirea Cernica. După ce am urmat ÅŸcoala de CântăreÅ£i de la Dobrusa, am continuat Seminarul Monahal de la Cernica.

Când aÅ£i fost hirotonit preot ÅŸi duhovnic ? 
   La 11 aprilie, 1945, în Duminica Sfântului Ioan Scărarul, am fost hirotonit preot pe seama Mănăstirii Antim din BucureÅŸti, iar în Vinerea Mare, 1947, am fost făcut ÅŸi duhovnic.
 
În ce mănăstiri v-aţi nevoit mai mult şi de care sunteţi în chip deosebit mai legat duhovniceşte?
   Lăsându-mă călăuzit în viaţă de Bunul Dumnezeu, prin păstorii mei sufleteÅŸti, am trăit în mai multe mănăstiri precum : Rughi, Dobrusa - Episcopia BălÅ£i, Cernica, NeamÅ£, Plumbuita ÅŸi Antim. Toate îmi sunt legate de suflet pentru că în toate m-am format ÅŸi folosit duhovniceÅŸte de-a lungul vieÅ£ii. Dar, dintre toate, mai apropiată îmi este Mănăstirea Antim, în care am intrat la anui 1940, fiind atunci la Antim cămin pentru studenÅ£ii monahali. ÃŽn acel an am intrat ca student în anul I la Academia de Arte Frumoase din BucureÅŸti, iar în anul următor am intrat ca student la Facultatea de Teologie. Pe vremea aceea, Mănăstirea Antim era rânduită de Protosinghel Nicodim Ioniţă, cu studii la Strasbourg, un foarte bun predicator. Prin cuvântul său cald ÅŸi convingător, atrăgea mult popor la biserică. Apoi prin slujbele cu sobor ÅŸi cântările frumoase ale călugărilor cernicani studenÅ£i, Mănăstirea Antim a început să se contureze ca un modest loc de evlavie pentru mulÅ£i credincioÅŸi ai Capitalei.
 
Când aÅ£i terminat studiile de la Belle-Arte ÅŸi teologie, ÅŸi ce teză de licenţă aÅ£i susÅ£inut ? 
   Studiiie teologice le-am început în anul 1932, la Seminarul Monahal de la Cernica, pe care le-am absolvit în 1940, ÅŸi le-am continuat între anii 1941-1945, ca student la Facultatea de Teologie din BucureÅŸti. 
   ÃŽntrucât paralel cu Teologia am absolvit ÅŸi Academia de Arte Frumoase din Capitală, mi-am luat ca teză de licenţă un subiect care aparÅ£ine deopotrivă ÅŸi teologiei ÅŸi picturii bisericeÅŸti:  ”Chipul Mântuitorului în iconografie“, privind pe Iisus Hristos în icoană ÅŸi dincolo de icoană.

ÃŽn ce măsură reuÅŸeÅŸte arta, frumosul ÅŸi  pictura bisericească să înalÅ£e sufletele credincioÅŸilor spre Dumnezeu ÅŸi spre o viaţă creÅŸtină mai aleasă ? 
   Pictura, în general, ÅŸi pictura bisericească în special, oferă omului, credinciosului, un limbaj plastic, prin imagini ÅŸi culori, pentru a exprima idei ÅŸi realităţi ale credinÅ£ei noastre ortodoxe. Aceste adevăruri sunt exprimate de obicei prin cuvinte. ÃŽnsă cuvintele, oricât ar fi de meÅŸteÅŸugite, sunt adeseori neîndestulătoare pentru a exprima realităţi imateriale; pe când prin imagini sau icoane, abstracÅ£iunile devin uÅŸor accesibile înÅ£elegerii omeneÅŸti.
   Adevăruri creÅŸtine, ca NaÅŸterea Domnului, Botezul, Patimile, ÃŽnvierea ÅŸi ÃŽnălÅ£area Domnului, Pogorârea Duhului Sâant, Raiul, iadul, etc, necesită multe pagini de text pentru a le imprima suficient în mintea ascultătorilor. Prin imagini însă, ele devin mai uÅŸor înÅ£elese, pentru că sunt îmbrăcate într-o formă materială ÅŸi simbolic-vizuală, proprie ÅŸi accesibilă naturii omeneÅŸti. Prin gingăşia desenului, prin frumuseÅ£ea ÅŸi transparenÅ£a spiritualizată a culorilor, prin interiorizarea imaginilor ÅŸi măiestria artistică, asemenea imagini murale sau icoane atrag ÅŸi reÅ£in atenÅ£ia credincioÅŸilor, spunându-le dintr-o dată, fără efort, adevărul relatat în Evanghelie ÅŸi TradiÅ£ie, înduioşând ÅŸi înălţând mintea cu uÅŸurinţă la realitaăţile suprafireÅŸti.
 
Care este scopul principal al picturii bisericeÅŸti în iconografia Bisericii Ortodoxe ? 
   Adevăratul scop al picturii bisericeÅŸti în tradiÅ£ia ortodoxă este de a crea un mediu propriu de meditaÅ£ie ÅŸi rugăciune credinciosului care se roagă, în scopul de a înÅ£elege ÅŸi a trăi mai adânc sfânta credinţă creÅŸtină.

De când datează cele mai vechi icoane ÅŸi picturi murale în Biserică ? 
   Cele mai vechi picturi murale ce se păstrează până astăzi se află în catacombele de la Roma ÅŸi datează din secolul al II – lea, mai ales cele din catacombele lui Calist ÅŸi Sebastian. Iar icoane pictate dintre cele mai vechi s-au descoperit în Siria, Armenia ÅŸi Capadocia, ÅŸi datează din secolele II ÅŸi III. Am văzut la Mănăstirea Sfânta Ecaterina din Muntele Shiai una din cele mai mari colecÅ£ii de icoane ortodoxe vechi, dintre care unele sunt din secolele V ÅŸi VI.
 
Care sunt cele mai vestite icoane făcătoare de minuni din Å£ara noastră ÅŸi în ce condiÅ£ii o icoană capătă această harisma ? 
   Cele mai vestite icoane din Å£ara noastră sunt : Sfânta Ana de la Mănăstirea BistriÅ£a – NeamÅ£, Maica Domnului de la Mănăstirea NeamÅ£, Maica Domnului de la Mănăstirea ” Dintr-un Lemn “. Apoi, Maica Domnului de la Mănăstirea Celic – Tulcea, Maica Domnului de la Nicula – Cluj, Maica Domnului de la TrifaneÅŸti-Roman etc.
   Orice icoană îşi are harisma ei, datorită sfântului înfăţiÅŸat pe ea ÅŸi harului dumnezeiesc transmis icoanei prin sfinÅ£irea ei. TotuÅŸi, la aceasta au o deosebită importanţă ÅŸi condiÅ£iile morale în care este pictată o icoană. Dacă pictorul respectiv este un om profund credincios, dacă posteÅŸte ÅŸi se roagă la începutul ÅŸi în timpul lucrului, dacă duce o viaţă de curaÅ£ie sufletească ÅŸi trupească ÅŸi dacă, bineînÅ£eles, Dumnezeu binevoieÅŸte să reverse belÅŸug de har asupra acelei icoane. Astfel, ea poate deveni o icoană  făcătoare de minuni, care vindeca bolile ÅŸi alina nevoile ÅŸi suferinÅ£ele omeneÅŸti, pe măsura credinÅ£ei fiecăruia.
 
Câte biserici aÅ£i pictat în Å£ară ÅŸi în străinătate ? 
   ÃŽmpreună cu câţiva ucenici ÅŸi colegi de breaslă, am pictat în Å£ară peste 25 de biserici, în frescă ÅŸi tempera, dintre care 6 pictate integral, iar restul restaurate. ÃŽn străinătate am pictat integral trei biserici. Toate acestea în timp de 47 de ani, de când am primit calificarea de pictor bisericesc.
 
Ce trebuie făcut pentru ca pictura bisericească să-ÅŸi atintgă scopul spiritual ? 
   Pentru ca pictura bisericească să-ÅŸi atingă scopul de a face vizibilă prin imagini împărăţia lui Dumnezeu în universul pictural al oricărei biserici, ar trebui ca pictorii bisericeÅŸti să cunoască mai bine teologia icoanei ÅŸi iconografia ortodoxă. Apoi să-ÅŸi însuÅŸească temeinic desenul ÅŸi cromatica în stilul răsăritean bizantin, inspirându-se din pictura în frescă a vechilor noastre biserici, cum sunt : VoroneÅ£, MoldoviÅ£a, Humor, SuceviÅ£a ÅŸi altele, care sunt adevarate capodopere mondiale. De asemenea, pictorii bisericeÅŸti să-ÅŸi acorde talentul ÅŸi cunoÅŸtintele lor cu o mai profundă credinţă în Dumnezeu, cu o viaţă morală exemplară, potrivită cu lucrul sfânt pe care îl săvârÅŸesc ÅŸi să cunoasca mai bine vieÅ£ile sfinÅ£ilor ÅŸi teologia, cu toate simbolurile ei.
 
Care este concluzia Prea CuvioÅŸiei Voastre despre pictura bisericească romănească de astăzi ? 
   Am pierdut marea tradiÅ£ie a picturii ÅŸi frescelor de valoare din secolul al XVI-lea,  realizată de pictori autohtoni la noi, care este cea din nordul Moldovei, mai ales. Åžcoala de pictură bisericească  românească a intrat în decadenţă de pe la începutul secolului al-XIX-lea, când, sub influenÅ£a picturii realiste, ne-am îndepărtat de pictura tradiÅ£ională ortodoxă de factură bizantină.
 
De încheiere, ce sfaturi duhovniceÅŸti adresaÅ£i  fiilor duhovniceÅŸti ai Prea CuvioÅŸiei Voastre ? 
   Să asculte ÅŸi să pună în practică sfaturile date în numele lui Hristos, să iubească cel mai mult Biserica, slujbele, cărÅ£ile sfinte ÅŸi pe cei ce sunt în suferinţă.... ÅŸi să se roage ÅŸi pentru mine.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu