Mişcarea „Rugul Aprins" de la Mănăstirea Antim, comunitate de călugări,
profesori universitari, studenţi cu pregătire în filosofie, arte
frumoase, litere, muzică şi ştiinte exacte a fost, pentru Bucureştiul
anilor '40-'50, locul unde se plămădea autentica cultură spirituală,
aceea care se naşte şi creşte odată cu întrebările mântuitoare ale
credinţei.
ep. 1 Aprinderea Rugului
ep. 2 În ilegalitate
ep. 3 „Lotul Teodorescu Alex. şi alţii". Procesul.
ep. 4 Cuvântul lui Dumnezeu în puşcărie
ep. 5 O moarte martirică. Părintele Daniil Sandu Tudor
ep. 6 Duhovnicii Rugul Aprins
ep. 7 „Florile de foc" ale Rugului Aprins
Antimul şi "Rugul Aprins" au intrat în atenţia Securităţii încă din anul
1947, din cauza atitudinii protectoare şi ocrotitoare manifestată faţă
de refugiaţii ruşi, în general, şi faţă de Părintele Ioan Kulîghin, în
mod special. La aceasta se adauga şi temerea organelor represive în
legatură cu apropierea dintre Biserică şi intelectuali.
Actul de acuzare a lotului "Alexandru Teodorescu şi ceilalţi" consemna
faptul că Daniil Sandu Tudor si complicii săi au iniţiat o mişcare cu
caracter legionar numită "Rugul Aprins". La fel ca şi în 1955, acuzaţia
de "legionarism" este inventată de la un capăt la altul. Părintele
Daniil este ameninţat de acuzatorul său "Ai vrut să dai foc la comunism
cu Rugul (tău) Aprins".
Dacă ne gândim la semnificaţia Rugului Aprins dată grupului de cătra
călugărul Ioan cel Străin, semnificaţie cu rădăcini profunde în predania
isihastă a trăitorilor din Rusia, ne dăm seama care a fost temeiul
rezistenţei celor închişi în temniţele exterminatoare ca cele de la Aiud
sau Piteşti.
Din vremea călătoriei în Sfântul Munte, Sandu Tudor avea convingerea că
neamul său poate fi salvat printr-o transformare duhovnicească profundă,
prin trăirea credinţei şi a rugăciunii, prin refacerea legăturii între
om şi Dumnezeu.
Ieroschimonahul Daniil moare, se pare, în noaptea de 17 noiembrie 1960 în spitalul penitenciarului Aiud, arzându-se orice urma înapoia lui.
Ieroschimonahul Daniil moare, se pare, în noaptea de 17 noiembrie 1960 în spitalul penitenciarului Aiud, arzându-se orice urma înapoia lui.
Rugul Aprins a aşezat destinele trăitorilor săi sub semnul vocaţiei
monahale. Ne gândim la marii convertiţi: Sandu Tudor, devenit
ieroschimonah, Andrei Scrima, devenit Arhimandrit, dar şi la părinţii
slujitori în monahism, pentru care experienţa Rugului Aprins a fost o
bogăţie în plus. Arhimandrit Benedict Ghiuş, Arhimandrit Sofian Boghiu,
Protosinghel Petroniu Tănase, Arhimandrit Arsenie Papacioc, Î.P.S.
Antonie Plămădeală, Părintele Roman Braga. Pentru toţi aceştia, Rugul
Aprins era o manifestare firească a năzuinţelor spirituale şi ale celei
mai de seamă preocupări activităţi monahale, rugăciunea.
Intelectualii grupului de la Antim aveau o formaţie culturală dobândită
la mijlocul perioadei interbelice, formaţie bazată fundamental pe
aşa-numita presimţire a tradiţiei ortodoxe, trăită în credinţă şi
deschisă totodată universalităţii culturii. Ei au creat o nouă tendinţă
culturală plecând de la propriile căutări şi manifestări umane şi
intelectuale.
Încheiem serialul dedicat Grupului de la Antim cu acest episod dedicat „Florilor de foc" ale Rugului Aprins.
Încheiem serialul dedicat Grupului de la Antim cu acest episod dedicat „Florilor de foc" ale Rugului Aprins.
Universul Credinţei, TVR,
Redactor Cristina Chirvasie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu