Am realizat că acesta este un subiect despre care nu am vorbit nimic până acum. Poate este timpul...
1. Înmormântarea
Biserica Ortodoxa ne învaţă că moartea este despărţirea sufletului de trup. Sfânta
Scriptură (Biblia) arată că atunci când "omul merge la locaşul
său de veci", trupul trebuie "să se întoarcă la pământ cum
a fost, iar sufletul să se întoarcă la Dumnezeu Care l-a dat"
(Eccleziastul 12, 5-7). Bogat sau sărac, rege sau rob, înţelept ori
analfabet, toţi părăsim această viaţă într-o zi şi ne prezentăm înaintea lui Dumnezeu Care ne va judeca, rânduindu-ne răsplata
cuvenită. Dar, legătura celor morţi cu cei vii nu încetează, ci ea se
menţine prin rugăciunea neîncetată pe care Biserica o face pentru
sufletele răposaţilor, păstrând comuniunea de iubire şi nădăjduind în învierea tuturor la sfârşitul veacurilor
Când un creştin a murit, rudele
acestuia de multe ori trec prin momente de derută, întrucât apar
păreri şi tradiţii diferite în legătură cu datinile ce înconjoară
ceremonia înmormântării.
Pentru a evita atât confuziile,
dar şi superstiţiile şi datinile fără sens, ori care nu au legatură cu
credinşa creştin-ortodoxă, am însemnat cele ce urmează, încercând astfel
să sprijinim familia decedatului.
Povăţuirile au mai mult caracter
practic, nu o
abordare teologică a morţii şi ceremonialului înmormântării.
Ce trebuie să facem?
Moartea unuia dintre crestini,
este, fireste, prilej de indurerare si de intristare. Cand se
intampla decesul, familia trebuie sa anunte preotul parohiei din care
decedatul face parte, solicitand slujitorului bisericesc toate
informatiile necesare. Preotul este cea mai
autorizata persoana la care membrii familiei trebuie sa apeleze.
Astfel si preotul isi ia masurile cuvenite pentru a implini cum se
cuvine slujbele de pomenire si inmormantare. De la biserica se vor
solicita doliul, un sfesnic, lumanari, tamaie, carbune pentru ars
tamaia, toiagul (o lumanare mare de ceara curata in forma de colac),
o cruce (de obicei din ceara), o icoana. De asemenea, se fixeaza cu
preotul data si ora inmormantarii si orele potrivite pentru slujbele
de seara, premergatoare inmormantarii (cina sau stalpii). Clopotarul
bisericii, la soroacele cunoscute, va trage clopotul bisericii,
"pentru a vesti si celorlalti membri ai parohiei ca unul dintre
ei a plecat pe calea vesniciei, indemnandu-i sa se roage pentru
acesta".
Trupul mortului este spalat
(scaldat) cu apa curata, care aminteste de apa Botezului prin care
cel raposat a devenit membru al Bisericii, este imbracat apoi cu
haine noi si curate (inchipuind vesmantul ce nou al nestricaciunii,
cu care vom invia la ziua Judecatii) si este pus in sicriu, cu
privirea spre rasarit (intrucat de acolo va veni Hristos la invierea
tuturor).
Pe piept i se pune o icoana
sfintita cu chipul Mantuitorului, al Maicii Domnului sau al sfantului
pe care decedatul l-a avut ca patron spiritual (pentru a arata ca
respectivul crestin isi da duhul intru Hristos) si langa mainile care
stau incrucisate pe piept (dreapta peste stanga), toiagul care se
aprinde atunci cand preotul slujeste.
Trupul e acoperit apoi cu o panza
alba, aratand ca raposatul se afla sub acoperamantul lui Hristos.
La capatul mortului se aseaza
sfesnicul in care rudele si cunoscutii care vin pana la inmormantare
aprind lumanari, rostind rugaciunea scurta "Dumnezeu sa-l (sau
s-o) ierte!"
Atat lumanarile care se aprind in
sfesnic ori se tin in maini de catre cei prezenti, in timpul slujbei,
ca si toiagul care arde pe pieptul mortului simbolizeaza candelele
aprinse ori lumina faptelor bune cu care crestinul va intampina pe
Hristos la Judecata de Apoi. Lumanarea este si calauza sufletului pe
calea spre vesnicie, risipind intunericul mortii si apropiindu-se de
Hristos Care a spus: "Eu sunt Lumina
lumii: cel ce Imi urmeaza Mie nu va umbla in intuneric, ci va avea
lumina vietii" (Evanghelia dupa Ioan 8,
12).
De retinut:
- Nu este potrivit si nici ingaduit ca pe icoana ori pe trupul mortului sa se aseze bani de catre rude si cunoscuti. Cei care doresc sa sprijine baneste familia indoliata pot sa o faca punand banii pe o tava care se poate aseza langa sicriu ori in alta parte a casei.
- In traditia populara s-a incetatenit obiceiul ca, de la moarte pana in ziua inmormantarii, sa se acopere oglinzile din casa cu o panza alba, sa se rastoarne oalele cu fundul in sus si altele. Aceste practici - care sunt, evident, superstitii stravechi - ar avea darul de a impiedica intoarcerea defunctului sau poposirea lui mai indelungata in casa unde a trait si, eventual, a murit.
- Rudele apropiate ale decedatului poarta pe reverul hainelor o panglica mica de culoare neagra, numita doliu. De regula, acest doliu se poarta 40 de zile ori un an. In semn de intristare, barbati nu se barbieresc pana la pomenirea de 40 de zile, iar femeile, in semn de jale, pana la inmormantare isi lasa parul capului despletit. Hainele de ceremonie ale celorlalti trebuie sa evite culorile vii, tipatoare, nepotrivite cu sobrietatea momentului.
- De la moarte pana la inmormantare salutam pe membrii familiei (cand mergem la casa celui decedat ori cand plecam de acolo, precum si la biserica, cu ocazia slujbei inmormantarii) cu cuvintele "Dumnezeu sa-l ierte!" sau, daca este femeie, "Dumnezeu s-o ierte!"
- Acelasi este salutul cu care ne adresam si cunoscutilor sau strainilor pe care-l gasim adunati langa trupul raposatului.
- Aceste cuvinte de salut inlocuiesc pe cele de buna dimineata, buna ziua, buna seara, la revedere, noapte buna! etc., care nu se folosesc in astfel de momente.
- Daca decedatul este prunc (pana la varsta de 7 ani), cuvintele de adresare, in acest caz, sunt: Dumnezeu sa-l odihneasca! (ori s-o odihneasca!).
buna idee...dar tare trist subiectul...chiar daca vorbim despre ...lumea spirituala...
RăspundețiȘtergere