Antonio Vivaldi

 

4 martie 1678 - 28 iulie 1741

   Antonio Lucio Vivaldi (n. 4 martie 1678, VeneÅ£ia, d. 28 iulie 1741, Viena) este cel mai de seamă reprezentant al barocului muzical veneÅ£ian. S-a născut în urma mariajului dintre Giovanni Battista Vivaldi ÅŸi Camilla Calicchio. A murit ca urmare a unei îmbolnăviri subite (inflamaÅ£ie internă) ÅŸi a fost înmormântat în cimitirul spitalului.
 
Îmbrăţişând de timpuriu calea preoţiei, Antonio Vivaldi a fost supranumit şi Il Prete Rosso (Preotul Roşu), datorită culorii părului său (moştenit de la tatăl său). Primul nucleu al familiei Vivaldi, despre care există referinţe documentare certe, a ajuns la Veneţia în prima jumătate a anului 1665 . Bunicul Agostino, fusese brutar sau croitor şi murise la Brescia, probabil în 1665 sau 1666. Bunica Margherita, părăsise acest oraş fie cu puţin înainte, fie după moartea soţului său şi era insoţită de cei doi fii ai lor, Agostino ([n vârstă de 21 de ani) şi Giovanni Battista (de 11 ani). Cel din urmă avea să devină în 1678, tatăl compozitorului Antonio Vivaldi. Adolescentul Antonio a primit tonsura monahală la 15 ani şi a fost hirotonisit preot la 25 ani.
   Atins de o maladie cronică despre care se presupune că era astm, Il Prete Rosso s-a îndepărtat cu încetul de îndatoririle sale ecleziastice începând din 1703, iar din acel moment a putut să se consacre compoziÅ£iei ÅŸi învăţământului. Numit profesor (insegnante, instructor) de vioară la Ospedale della Pietà (aÅŸezământ rezervat orfanelor ÅŸi fiicelor ilegitime abandonate), în pofida unor întreruperi, uneori foarte lungi (mai mult de doi ani la Mantova, între 1718 ÅŸi 1720), Vivaldi avea să rămână fidel acestei funcÅ£ii până în 1740.
   ÃŽn ciuda sănătăţii precare, a început să călătorească din ce în ce mai mult ca virtuoz ÅŸi compozitor la Roma, în 1722 ÅŸi 1724, unde a cântat în faÅ£a Papei; probabil la Dresda ÅŸi în Darmstadt; cu siguranţă la Amsterdam, unde a fost publicată cea mai importantă parte a creaÅ£iei sale; la FlorenÅ£a, Praga ÅŸi la Viena, unde a murit, uitat de prieteni ÅŸi rude. La Ospedale della Pietà, a instruit ÅŸi dirijat orchestra de fete a InstituÅ£iei (devenită celebră în întreaga Europă) ÅŸi să compună intens pentru concertele publice pe care aÅŸezământul le oferea duminica.
   Acestor ocupaÅ£ii, deja solicitante pentru un om care se plângea fără încetare de sănătatea sa ÅŸubredă, din 1713 li s-a adăugat o debordantă activitate de impresar ÅŸi de compozitor de opere, domenii în care a căpătat o autoritate suficient de mare pentru a provoca rivalităţi tenace, concretizate chiar într-un pamflet redactat de Benedetto Marcello (Il Teatro alla moda, 1720). Se pare că de-a lungul întregii vieÅ£i, Vivaldi a fost considerat ca un artist aflat în afara normelor, extravagant de bună voie, chiar scandalos (duÅŸmanii lui aveau cum să răspândească bârfe, mai ales în legatură cu atracÅ£ia lui afiÅŸată faţă de bani si de fast sau cu iubirile lui reale sau presupuse, printre altele faţă de o mezzo-soprană pe nume Anna Girò, fiică a unui peruchier francez numit Giraud ÅŸi pentru care a scris un mare număr de pagini vocale; după ce s-au cunoscut, Anna Girò a fost primadonă în aproape toate operele lui Vivaldi).
   Consacrarea în toate genurile muzicale avea să-i confere compozitorului o glorie internaÅ£ională incontestabilă fără precedent în istoria muzicii.
   Culegeri tipărite ÅŸi copii în manuscris (mai ales concerte) ale lui Vivaldi au circulat în întreaga Europă până în jurul anului 1750 ÅŸi se ÅŸtie că, începând din 1720, Johann Sebastian Bach a avut pentru aceste lucrări un asemenea entuziasm, încât a recopiat sau a transcris un mare număr dintre ele (cea mai cunoscută ÅŸi mai interesantă dintre aceste transcripÅ£ii fiind aceea a Concertului pentru patru viori (Op. 3 Nr. 10) în Concertul pentru patru clavecine (BWV 1065), asigurând astfel, fără să fi intenÅ£ionat, supravieÅ£uirea lucrărilor modelului său.
   ImportanÅ£a creaÅ£iei lui instrumentale, simbolizată ideal de seria celor patru concerte inspirate de cele patru anotimpuri, vine din autoritatea cu care el a ÅŸtiut să respingă structura de concerto grosso a lui Corelli, pentru a impune foarte repede forma mai scurtă (între opt ÅŸi zece) a concertului cu solist în doar trei miÅŸcări simetrice (repede-lent-repede). Solist el însuÅŸi, Vivaldi, practica cu mare naturaleÅ£e această formă concertantă, atunci când sonata, simfonia sau cvartetul erau, de asemenea, pe punctul de a-ÅŸi face apariÅ£ia.
   ÃŽnzestrat cu un auz excepÅ£ional, virtuoz curajos care improviza cu plăcere ÅŸi dirijor celebru (unul dintre primii din istorie), Vivaldi ÅŸi-a consacrat întregul geniu descoperirii neîncetate a unor noi combinaÅ£ii ritmice ÅŸi armonice ÅŸi a unor îmbinări imprevizibile de instrumente, conferind un rol de prim-plan personajelor noi, destinate a-ÅŸi face un loc în orchestră, precum violoncelul (27 de concerte) sau fagotul (39), fără a uita oboiul ÅŸi nici flautul, pe care le trata întotdeauna într-o manieră foarte personală, ÅŸi chiar alte instrumente încă mai marginale, ca mandolina sau trompeta. Din practicile de la San Marco, a moÅŸtenit atracÅ£ia pentru a face să dialogheze mai multe "coruri" de instrumente.
   Vivaldi este unanim considerat a fi compozitorul care a dat cea mai mare strălucire genului numit concerto, în perioada barocului.
   Prin creaÅ£ia sa instrumentală, Antonio Vivaldi a exercitat o influenţă puternică în dezvoltarea ulterioară a muzicii concertante, în clasicismul vienez, prin reprezentanÅ£ii săi cei mai de seamă : Haydn, Mozart ÅŸi Beethoven. Cuceririle vivaldiene în domeniul creaÅ£iei instrumentale nu au avut un impact doar asupra genurilor cărora acestea li se adresau în mod direct (respectiv concertelor sau sonatelor) ci asupra muzicii baroce în ansamblul ei, încât pe bună dreptate se poate vorbi despre un anume spirit concertant vivaldian care a revoluÅ£ionat ÅŸi a animat întreaga creativitate muzicală barocă veneÅ£iană ÅŸi europeană.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu