Părintele Serafim Rose

      
  (†2 septembrie)
  Părintele Serafim a Å£inut o serie de prelegeri aprofundate referitoare la evoluÅ£ia gândirii occidentale de la Marea Schismă până în prezent. El ÅŸi-a numit ciclul de prelegeri „Curs de supravieÅ£uire
   Pentru toate aceste întâlniri, Părintele Serafim alcătuise planuri detaliate, punând ordine în vasta cercetare istorică ÅŸi filosofică pe care o făcuse pentru “ÃŽmpărăţia omului ÅŸi împărăţia lui Dumnezeu”. Erau roadele cercetărilor sale timpurii, dar ÅŸi ale bogatei sale experienÅ£e de creÅŸtin ortodox. Acum era mult mai bine pregătit pentru a-ÅŸi înfăţiÅŸa cunoÅŸtinÅ£ele într-un mod care să aibă o aplicabilitate practică în viaÅ£a contemporanilor săi. El ÅŸi-a numit ciclul de prelegeri „Curs de supravieÅ£uire”, datorită credinÅ£ei sale că, pentru a supravieÅ£ui în calitate de creÅŸtini ortodocÅŸi în zilele acestea, oamenii trebuie să înÅ£eleagă apostazia, să ÅŸtie de ce epoca modernă este aÅŸa cum este. Pentru a se putea păzi, omul trebuie să cunoască strategiile vrăjmaÅŸului său. Părintele Serafim îşi mai numea prelegerile curs de autoapărare ortodoxă”.
   ÃŽn introducerea la cursul său, Părintele Serafim afirma:
  O mare primejdie a vremurilor noastre ÅŸi a miÅŸcării celor ce vin la Ortodoxie este ceea ce am putea numi, într-un limbaj mai puÅ£in academic, fenomenul «maimuÅ£oilor duhovniceÅŸt- oameni care sunt ortodocÅŸi în exterior, ba chiar se ÅŸi mândresc pentru că sunt foarte corecÅ£i în ortodoxia lor, însă în adâncurile lor nu sunt schimbaÅ£i cu adevărat, nu sporesc în ortodoxie, rămânând în mare măsură tributari lumii moderne, care îşi are rădăcinile în anticreÅŸtinism. Pentru că nu sporesc, aceÅŸtia nu văd cât de profund este conflictul dintre adevărata Ortodoxie ÅŸi lumea pe care ei nu au lăsat-o în urmă. ÃŽn opoziÅ£ie cu aceasta, o convertire la adevărata Ortodoxie trebuie să fie totală; trebuie să schimbe tot ceea ce faci, felul cum priveÅŸti lucrurile, cum valorizezi tot ceea ce Å£i se întâmplă în viaţă. Altfel, ortodoxia nu va fi decât o altă sectă, deosebindu-se doar în exterior de alte secte precum a mormonilor, de pildă. Dacă privim atent sectele, ele sunt toate la acelaÅŸi nivel; toate sunt parcă unidimensionale ÅŸi lipsite de profunzime; ele se deosebesc doar prin dogmele diferite. Dacă ortodoxia este doar una din acestea, atunci ea nu este adevărul, ci doar o sectă între multe altele. Dar Ortodoxia este tocmai Adevărul, care ar trebui să ne schimbe total viaÅ£a. AÅŸadar, pentru a dobândi această perspectivă ortodoxă totală trebuie să ne educăm mereu, mergând tot mai adânc ÅŸi mai larg…
  FireÅŸte, putem fi ortodocÅŸi ÅŸi fără a conÅŸtientiza toate aceste lucruri, însă suntem în mare primejdie, căci curentele de gândire care ne înconjoară ÅŸi care s-au format de-a lungul ultimelor opt-nouă veacuri ne afectează direct, iar noi nu ÅŸtim cum să le răspundem dacă nu ÅŸtim unde au dreptate, unde greÅŸesc ÅŸi de unde au apărut. PoziÅ£ia noastră poate fi deosebit de precară, chiar dacă adoptăm postura de «ortodox fundamentalist» care stă în colÅ£ul lui, zicând: «Asta cred ÅŸi orice altceva este rău». Este o poziÅ£ie cât se poate de nerealistă, pentru că trebuie să ai contact cu lumea: copiii voÅŸtri merg la ÅŸcoală, voi citiÅ£i ziare, vă întâlniÅ£i cu oameni ce cred lucruri diferite sau chiar cu ortodocÅŸi care nu ÅŸtiu prea bine ce cred. Dacă nu sunteÅ£i conÅŸtienÅ£i de ceea ce se petrece, ortodoxia voastră va fi molipsită, fără ca măcar să băgaÅ£i de seamă, de tot felul de idei moderne. VeÅ£i ajunge să mergeÅ£i la biserică duminica, iar restul săptămânii să trăiÅ£i după standarde diferite, ceea ce este un adevărat dezastru… Pentru a evita aceasta, trebuie să urmăm sfatul Sfântului Vasile [cel Mare] ÅŸi să începem să învăţăm a lua din lumea din jur înÅ£elepciune, atunci când există înÅ£elepciune, iar atunci când este prostie, să ÅŸtim de ce este prostie“.
_________________________extras din
  editura Sophia, 2005

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu