Cuvânt la Sfânta şi Marea Luni


din “Omilii la Postul Mare"
Cuvânt despre Evanghelia de la Matei, 
care se citeşte în Sfânta si Marea Luni, la Liturghie
(Mt. 24, 3-35)
  După ce Hristos a vorbit despre nenorocirea ce avea să vie asupra Ierusalimului ÅŸi despre aceea că Apostolii vor birui toate piedicile, iar Evanghelia se va predica în toată lumea, se întoarce iarăşi la descrierea ticăloÅŸiei ce va veni peste iudei, pe când ucenicii vor predica strălucit Evanghelia în toată lumea. „Atunci cei din ludeea să fugă la munÅ£i”. Atunci, când ?
 Când acestea se vor întâmpla, când urâciunea pustiirii va fi în locul cel sfânt. El prin aceasta înÅ£elege, oastea romană. Atunci, zice el, să fugiÅ£i, căci nu va fi nici o nădejde de mântuire. Altădată iudeii din războaie grele se ridicaseră, ca în timpurile lui Sanherib ÅŸi ale lui Antioh. Oastea lor fusese împrăştiată, templul cucerit; însă s-au ridicat macabeii împotriva vrăjmaÅŸului ÅŸi a urmat o deplină schimbare. Dar pentru ca ei să nu aÅŸtepte ÅŸi acum ceva asemenea, le curmă toată nădejdea. Abia viaÅ£a singură, zice El, vor putea ei să-si mântuiască. De aceea, cei ce se vor afla pe acoperământul casei, să nu se mai pogoare în casă spre a-ÅŸi lua hainele. El prin aceasta le arată nenorocirea de care nu vor putea scăpa ÅŸi prin care oricine se  va afla acolo neapărat va pieri.
   Pentru aceasta adaugă el: „Cel ce va fi în câmp să nu se întoarcă înapoi să-ÅŸi ia haina sa”; căci dacă cei ce se aflau în cetate trebuia să fugă din ea, cu atât mai puÅ£in puteau să vină în ea cei ce se aflau afară din dânsa. „Vai celor însărcinate ÅŸi de cele ce vor alăpta în zilele acelea”; celor dintâi pentru că ele, cu povara pântecului lor, nu vor putea fugi atât de repede; iar celorlalte pentru că vor fi oprite de dragostea pruncilor lor ÅŸi nu se vor putea mântui.
  A părăsi banii ÅŸi hainele este uÅŸor, dar cine va părăsi ceea ce i-a dat firea ? însemnând mai departe mărimea ticăloÅŸiei. Domnul zice: „RugaÅ£i-vă ca să nu fie fuga voastră iarna sau Sâmbăta; căci va fi atunci necaz mare cum nu a mai fost de la începutul lumii până acum, ÅŸi nici nu va mai fi”. Bagă de seamă că el vorbeÅŸte către iudei ÅŸi lor le descrie nenorocirea ce are să vină asupră-le. Căci atunci când Vespasian s-a arătat cu ostile înaintea Ierusalimului, Apostolii nu mai erau acolo, ÅŸi nu serbau Sâmbăta. Pentru ce nu iarna sau Sâmbăta ? Nu iarna, pentru anotimpul cel rău; nu Sâmbăta, pentru că legea oprea a face o cale lungă, aÅŸadar a fugi departe. Si când Hristos zice că n-a mai fost un necaz aÅŸa de mare ÅŸi nici nu va mai fi, aceasta nu este o exagerare a lucrului. Cine citeÅŸte cărÅ£ile istoricului iudeu losif Flaviu, care vieÅ£uia pe atunci, va vedea că aceasta este adevărat.
  Åži să nu zică cineva că el poate a spus minciună spre a înfăţiÅŸa profeÅ£ia lui Hristos ca fiind adevărată. Desigur, nu; căci el nu era unul dintre credincioÅŸi, ci un iudeu foarte râvnitor. Iară el povesteÅŸte că ticăloÅŸia aceea a covârÅŸit toată tragedia ÅŸi nici un război n-a nenorocit vreodată un popor, într-o ademenea măsură. AÅŸa de mare a fost foametea, încât mumele îşi sfâşiau copii ÅŸi se certau pe carnea lor, morÅ£ii se tăiau bucăţi ÅŸi se mâncau. Iudeii înÅŸiÅŸi trebuie să spună, ÅŸi încă mai mult spune adevărul, că această grozavă nenorocire a venit asupra Iudeii pentru omorârea lui Iisus Hristos.
   Pentru că aceasta a fost cea mai mare fărădelege din câte s-au săvârÅŸit pe pământ, de aceea ÅŸi necazul acela a fost cel mai mare din câte a văzut pământul. „Åži de nu s-ar fi scurtat zilele acelea, zice Domnul, n-ar mai scăpa nici un .trup, dar pentru cei aleÅŸi se vor scurta zilele acelea”. Prin aceasta El arată că iudeii ar fi meritat ÅŸi mai mare pedeapsă, iar sub „zilele acelea” înÅ£elege El timpul împresurării, ceea ce va să zică: dacă războiul romanilor ar fi Å£inut mai îndelung, toÅ£i iudeii ar fi pierit. Åži el nu înÅ£elege numai pe jidovii cei din ludeea, ci ÅŸi pe cei ce erau afară de această Å£ară, căci pretutindenea pe unde ei vieÅ£uiau, au fost atuncea prigoniÅ£i ÅŸi alungaÅ£i, atâta erau ei ele urâţi.
Dar pe cine numeÅŸte Iisus în acest loc: „cei aleÅŸi” ? Pe credincioÅŸii care locuiau între iudei. Adică pentru ca iudeii să nu poată zice că acea nenorocire este o pedeapsă pentru predicarea ÅŸi închinarea lui Hristos, de aceea Domnul arată că credincioÅŸii nu numai că n-au fost pricina acelei nenorociri a iudeilor, că mai vârtos aceÅŸtia ar fi pierit cu totul, dacă între ei n-ar fi fost nici un creÅŸtin. Căci dacă Dumnezeu ar fi lăsat războiul să dureze mai îndelung, n-ar fi rămas nici un iudeu, însă Dumnezeu a scurtat războiul, pentru ca cei credincioÅŸi dintre iudei să nu piară împreună cu cei necredincioÅŸi. Si cu privire la aceasta zice Domnul: „Pentru cei aleÅŸi se vor scurta zilele acelea”. Zice aceasta spre a da mângâiere credincioÅŸilor ce locuiau printre iudei, ca să nu se teamă că ÅŸi ei vor pieri cu dânÅŸii. Iar dacă Dumnezeu are o astfel de îngrijire pentru cei credincioÅŸi, că pentru dânÅŸii chiar si alÅ£ii s-au mântuit, ÅŸi pentru creÅŸtini au rămas în viaţă ÅŸi iudei, de ce cinste mare se vor împărtăşi ei în timpul cununilor (adică în cer) ? Åži el nu numai că îi mângâie, dar îi ÅŸi abate treptat de la obiceiurile iudaiceÅŸti; căci când templul nu mai există, fireÅŸte încetează ÅŸi legea. Aceasta însă nu o zice lămurit, ci numai arată la ea, vorbind despre pierirea Ierusalimului.
  Atunci de vă va zice vouă cineva: Iată, Mesia este aici sau dincolo, să nu-1 credeÅ£i. Că se vor scula hristoÅŸi mincinoÅŸi ÅŸi profeÅ£i mincinoÅŸi, si vor da semne mari ÅŸi minuni, cât să amăgească, de va fi cu putiinţă, ÅŸi pe cei aleÅŸi. Iată, mai înainte v-am spus. Deci de vă vor zice vouă: Iată este în pustie, să nu ieÅŸiÅ£i; iată este în cămări, să nu credeÅ£i. Că precum iese fulgerul de la răsărit, ÅŸi se arată până la apus, aÅŸa va fi ÅŸi venirea Fiului Omului”.
   După ce Iisus a vorbit despre pierirea Ierusalimului, acum El aduce vorba despre venirea sa cea de-a doua ÅŸi descrie ucenicilor Săi semnele aceleia; dar nu numai lor, ci ÅŸi spre folosul nostru ÅŸi al neamurilor viitoare. El zice „atunci”. Acest „atunci” nu va spună că cele următoare sunt legate după timp cu cele înainte mergătoare, sau au să se întâmple îndată după , aceea, ci numai că ele au să se întâmple în viitor.
   De asemenea, prin cuvintele: „în zilele acelea venit-a Ioan Botezătoml” (Mt. 2, 1), nicidecum nu arată timpul cel mai de aproape ce a urmat, ci arată ceva ce s-a întâmplat cu mulÅ£i ani mai târziu. Cuvintele „în zilele acelea” nu înseamnă timpul în care s-au întâmplat cele dinainte, ci când s-au întâmplat cele următoare, pe care el voia să le povestească. în cele dinainte vorbise el despre naÅŸterea lui Hristos, despre venirea magilor ÅŸi despre moartea lui Irod. La aceasta uneÅŸte nemijlocit cuvintele: „în zilele acelea a venit Ioan Botezătorul”, povestind ceea ce s-a întâmplat cu 30 de ani mai târziu. Acest chip de povestire adeseori se află în Sfânta Scriptură. AÅŸa ÅŸi aici ea lasă toată întinderea cea mare de timp dintre surparea Ierusalimului si sfârÅŸitul lumii, povestind ceea ce are să se întâmple cu puÅ£in înainte de pieirea lumii.
  Atunci, de va zice vouă cineva: „Iată aicea este Hristos, sau acolo”, să nu credeÅ£i. Când a grăit despre pieirea Ierusalimului, el a vorbit si despre profeÅ£ii cei mincinoÅŸi, care vor amăgi oamenii în timpul Apostolilor; dar cu mult mai rău descrie el pe profeÅ£ii cei mincinoÅŸi care se vor arăta cu puÅ£in timp înainte ele pieirea lumii; „ei vor da semne mari ÅŸi minuni, cât să amăgească, de va fi cu putinţă, pe cei aleÅŸi”. Aici vorbeÅŸte el de Antichrist ÅŸi de slugile lui, despre care ÅŸi Pavel zice: „a căruia venire este dinspre lucrarea Satanei, întru toată puterea ÅŸi semne ÅŸi minuni ale minciunii, ÅŸi cu toată amăgirea pentru cei pieritori” (II Tes. 9, 10).
   Domnul îndeamnă la pază. El zice: „Să nu vă duceÅ£i nici în pustie, nici în cămări”. El nu zice: „DuceÅ£i-vă la dânsul, dar să nu-1 credeÅ£i”, ci „să nu ieÅŸiÅ£i”, căci vicleÅŸugul lui Antichrist este mai mare ÅŸi susÅ£inut prin minuni.
   Mai departe El descrie cum va veni iarăşi, prin cuvintele: „precum iese fulgerul de la răsărit”… AÅŸadar, El nu va întrebuinÅ£a nici un trimis, nici un vestitor, ci într-o clipă Se va arăta El tuturor, în toată lumea. El zice: „Unde este stârvul, acolo ÅŸi vulturii”; aceasta însemnează că îngerii, Mucenicii ÅŸi SfinÅ£ii îl vor înconjura. Mai departe pomenÅŸte de semnele cele înfricoşătoare.
  „ÃŽndată după necazul zilelor acelora, soarele se va întuneca”. Prin „zilele necazului” înÅ£elege el pe cele ale lui Antichrist ÅŸi ale profeÅ£ilor lui mincinoÅŸi, cand mare necaz este de a fi mulÅ£i amăgiÅ£i. Dar acest necaz nu va dura îndelung. Căci, dacă pentru cei aleÅŸi s-a scurtat ÅŸi războiul iudaic, cu atât mai vârtos se va scurta pentru dânÅŸii ÅŸi acest necaz. De aceea zice el „îndată”, căci mai toate se vor întâmpla deodată.
   Abia va sosi Antichrist ÅŸi profeÅ£ii săi, ÅŸi Hristos Se va arăta. „Soarele se va întuneca” aceasta nu va să zică se va desfiinÅ£a, ci va fi covârÅŸit de strălucirea venirii Sale; „ÅŸi stelele din cer vor cădea”, căci ele atunci nu vor mai fi trebuincioase, nemaifiind noapte.
  „Åži puterile cerului se vor clăti” pe bună dreptate, când ele vor vedea o aÅŸa de mare schimbare. Căci dacă îngerii, precum zice Iov (Iov 38, 7), s-au uimit ÅŸi-au lăudat pe Dumnezeu cand s-au făcut stelele, mai vârtos se vor uimi ei cand vor vedea o aÅŸa de mare prefacere; ÅŸi vor privi toată lumea înaintea scaunului judecăţii lui Dumnezeu ÅŸi, împreună cu slujitorii lor, pe acei oameni supuÅŸi pedepsei.
  „Atunci se va arăta semnul Fiului Omului pe cer”, adică crucea mai strălucită decât soarele. Soarele se va întuneca, iară crucea va străluci, căci ea este mai luminoasă decât razele soarelui. Si acest semn se va arăta spre a ruÅŸina cu totul neruÅŸinarea iudeilor. „Åži toate seminÅ£iile lui Israel vor plânge”, când vor vedea crucea, căci ele nu au tras nici un folos din moartea lui Hristos ÅŸi au răstignit pe Acela căruia ar fi trebuit să I se închine.
  Iar după ce a amintit crucea, adaugă: „Åži vor vedea pe Fiul Omului venind pe norii cerului, cu putere ÅŸi cu slavă multă”. El va să zică: pentru că ai auzit de cruce, să nu crezi că a doua venire a lui Hristos va fi ceva trist, ci mai vârtos El va veni cu putere ÅŸi cu slavă multă. Iară crucea o poartă El, pentru ca prin ea păcatele acelora de sine să se osândească, aÅŸa precum un bătut cu pietre ar arăta pietrele ÅŸi petele de sânge de pe haine.
   Åži vine pe nor, precum s-a înălÅ£at la cer pe nor. Văzând acestea, seminÅ£iile vor plânge, pentru că înÅŸiÅŸi îşi rostesc hotărârea, înÅŸiÅŸi se osândesc. „Åži va trimite pe îngerii Săi, cu glas mare de trâmbiţă, ÅŸi vor aduna pe cei aleÅŸi al Lui din cele patru vânturi, de la marginile cerurilor până la celelalte margini”. Când auzi aceasta, gândeÅŸte la aceia care aÅŸteaptă osânda, încă si aceasta auzind ei, va fi pentru dânÅŸii o pedeapsă.
   Dar pentru ce îi cheamă El pe îngeri, când, precum zice, se va arăta tuturor de năprasnă ca un fulger? Pentru ca ei, cei aleÅŸi, si prin aceasta să se cinstească. Pavel zice: „Ei se vor răpi în nori” (I Tes. 4, 16). El va zice aceasta când grăieÅŸte despre înviere ÅŸi adaugă: „Domnul întru poruncă, cu glasul arhanghelului, se va pogorî din cer” (II Tes. 4, 15). AÅŸadar la înviere, îngerii vor aduna pe cei drepÅ£i, ÅŸi adunaÅ£i fiind, vor fi răpiÅ£i în nori, iar acest lucru se va face într-o clipă. Dar la ce slujesc trâmbiÅ£ele si sunetele ? Spre deÅŸteptare, spre arătare de bucurie, dar ÅŸi spre arătarea durerii celor osândiÅ£i.
  Vai nouă în acea zi înfricoÅŸată ! Pe când noi ar trebui să ne bucurăm de auzirea sunetului trâmbiÅ£elor, ne umplem de tânguire ÅŸi zdrobire. „Eu am venit să slujesc, nu să Mi se slujească” zice Hristos (Mt. 20, 28).
  Eu sunt prietenul tău, capul tău, sunt fratele tău, soră, mamă, toate, ÅŸi nu voiesc alta decât să fii ÅŸi tu prietenul Meu. Eu am fost sărac pentru tine, cerÅŸetor pentru tine, am fost răstignit pentru tine, am fost pus în mormânt pentru tine, în cer mă rog Tatălui pentru tine ÅŸi am venit pe pământ ca mijlocitor pentru tine la Tatăl. Tu eÅŸti Mie totul, frate împreună moÅŸtenitor, prieten, membru.
Ce doreÅŸti mai mult ?
Pentru ce te tragi îndărăt de la Acel ce atât de mult te iubeşte ?
Pentru ce lucrezi tu numai pentru lumea aceasta ?
Pentru ce torni tu apă într-un vas fără fund ?
Căci aceea face cel ce lucrează pentru lumea cea de acum.
Pentru ce voieşti tu să apuci focul şi să abaţi aerul ?
Pentru ce alergi în zadar ? Toate au sfârÅŸitul lor; arată-mi, deci, ÅŸi sfârÅŸitul râvnei tale pentru lume.   
Dar tu nu poţi aceasta. Toate sunt deşertăciune. Să mergem la morminte; arată-mi pe tatăl tău, arată-mi pe nevasta ta cea moartă. Unde este cel ce purta haine împletite cu aur, cel ce şedea în trăsură pompoasă, cel ce avea putere pe viaţă şi pe moarte ? Eu nu văd nimic alta decât oase şi viermi. Toate acele sunt pulberi şi vis şi umbră, un chip sec, ba nici măcar un chip.
  Åži dea Dumnezeu ca la sfârÅŸit numai acesta să fie răul. Cinstea, traiul cel bun ÅŸi bogăţia sunt, negreÅŸit, aici numai o umbră, dar cele ce au fost legate cu ele, cele ce au urmat din ele: zgârcenia, desfrânarea, acestea nu sunt umbre, ci sunt scrise în cer, fie cuvinte, fie fapte.
  Cu ce ochi vom privi noi la Hristos în Ziua Judecăţii ?
  Hristos, mai departe, aduce pilda smochinului, spre a însemna timpul. Precum vara este aproape,, când frunzele smochinului cresc, aÅŸa ÅŸi sfârÅŸitul lumii va fi aproape, zice el, când vor veni profeÅ£ii cei mincinoÅŸi ÅŸi Antihrist, si se vor întâmpla acele senine.
  Totodată, aceasta înseamnă că viaÅ£a din acea lume este pentru cei drepÅ£i vara cea duhovnicească; pe când pe păcătoÅŸi îi aÅŸteaptă iarna. El zice mai departe: „Nu va trece neamul acesta până ce toate aceste se vor întâmpla”.
  Ce înÅ£elege El prin „toate acestea” ? Atât cele ce privesc Ierusalimul, războaiele, foametea, ciuma, cutremurele de pământ, hristoÅŸii cei amăgitori, profeÅ£ii cei mincinoÅŸi, răspândirea Evangheliei în toată lumea, cât ÅŸi celelalte numărate mai sus, care se vor săvârÅŸi până la a doua venire a lui Hristos.
  Dar atunci, cum putea El să zică: „neamul acesta” ? El prin aceasta nu înÅ£elege pe cei ce trăiau atunci, ci neamul credincioÅŸilor; căci Sfânta Scriptură întrebuinÅ£ează zicerea „neam” nu numai spre a arăta o ÅŸtiută perioadă de timp, ci spre a rosti felul ÅŸi chipul cucerniciei ÅŸi al purtării, ca Psalmistul când zice: „Acesta este neamul celor ce-1 caută pe Dumnzeu” (Ps. 23, 6).
  Hristos voieÅŸte să spună, că Ierusalimul va pieri ÅŸi o mare parte din iudei se vor prăpădi, dar neamul celor credincioÅŸi va rămâne, nu se va birui de foamete ÅŸi de ciumă, de cutremure ÅŸi de războaie, de profeÅ£ii cei mincinoÅŸi ÅŸi de amăgitori, în sfârÅŸit, spre a-i întări ÅŸi mai mult în credinţă, El adaugă: „Cerul ÅŸi Pământul vor trece, iar cuvintele Mele nu vor trece”, adică mai degrabă se va nimici cerul ÅŸi pământul, cu toată tăria lor cea mare, decât să nu se împlinească ceva din cuvintele Sale. El cu aceasta voieÅŸte să arate, totodată, că Biserica, pe care El a întemeiat-o, este mai înaltă ÅŸi mai trainică decât cerul ÅŸi pământul, iar El este Plăsmuitorul a toată lumea, Domnul ÅŸi Stăpânul cerului ÅŸi al pământului.

2 comentarii: