1 decembrie interbelic

normalitate
 Era o zi în care puteau avea loc diverse evenimente deoarece ziua naÅ£ională a României era 10 mai .

Interpretări ale momentului 1 Decembrie 1918 în presa românească interbelică

Revista ERASMUS, nr. 15/2006-2009, BucureÅŸti, 2009.
Alexandru Mădescu
Presa românească a reflectat în paginile sale principalele sărbători ale mentalului colectiv românesc, cum ar fi: 10 mai, 24 ianuarie chiar ÅŸi 1 mai, deÅŸi, interpretate nuanÅ£at de principalele ziare din deceniile 3 ÅŸi 4 ale secolului trecut. 

  Sărbătoarea principală a colectivităţii româneÅŸti a fost 1 Decembrie, zi care semnifica întregirea naÅ£ională a României prin Unirea Transilvaniei la Vechiul Regat, după ce în cursul aceluiaÅŸi an Basarabia ÅŸi Bucovina se alăturaseră ÅŸi ele României. 1 Decembrie însemna an de an rememorarea publică a Unirii, încercarea de a crea în jurul acestei date o unitate spirituală ÅŸi naÅ£ională. Articolele din presă referitoare la acest moment au fost variate, influenÅ£ate atât de orientarea politico-ideologică a ziarului, de tipul publicaÅ£iei (gazete de informaÅ£ie, ale partidelor politice), precum ÅŸi de ideile politico-ideologice ale autorilor articolelor, bineîn-Å£eles, dacă era cazul ca aceste articole să fie semnate, pentru că de multe ori ele nu erau semnate. Momentele în care sărbătoarea Unirii a fost foarte bine reliefată au fost aniversările decenale precum ÅŸi cele semidecenale. ÃŽn analiza mea mi-am propus să reliefez două momente radical diferite de sărbătorire a momentului 1 Decembrie 1918; interpretările lui 1 Decembrie în presa anilor 1933 ÅŸi 1943, adică la un deceniu ÅŸi jumătate  de la marele eveniment, ÅŸi la 25 de ani, un sfert de veac de la o unitate naÅ£ională care practic nu mai exista datorită rapturilor teritoriale din 1940. Am precizat că sunt două momente total diferite. 1933 este un an de pace la mijlocul perioadei interbelice, caracterizat prin existenÅ£a regimului democratic, în ciuda ascensiunii forÅ£elor de extremă dreapta, a crizei economice ÅŸi a antagonismelor sociale care măcinau sistemul democratic interbelic. De asemenea, în ciuda cenzurii, exista o presă de partid care exprima opinia diferitelor formaÅ£iuni existente. 1943 este anul al treilea de când România luptă contra AliaÅ£ilor de partea Axei, sistemul politic era unul autoritar, avându-l în frunte pe mareÅŸalul Antonescu, partidele politice erau interzise, presa de partid nu mai exista. La cincisprezece ani de la Unire, în 1933, pe plan extern se remarcă ascensiunea la putere a naÅ£ional-socialismului ÅŸi inaugurarea oficială a politicii de revanşă, pe plan intern este anul unor conflicte sociale acute cum ar fi grevele de la GriviÅ£a din ianuarie-februarie, ascensiunea Gărzii de Fier ÅŸi conflictele grave între autorităţile statului ÅŸi legionari. Presa anului 1933 trebuie analizată diferit în privinÅ£a interpretărilor pe care le dă momentului 1 Decembrie 1918. Există cotidiane orientate spre dreapta, cum ar fi Universul, altele cu orientare de stânga ca DimineaÅ£a sau Lupta, presa de partid, cum ar fi ziarele principalelor partide politice – Viitorul (P.N.L.) ÅŸi Dreptatea (P.N.Å¢.), publicaÅ£ii ale grupărilor cu program social – Lumea Nouă (P.S.D.) ÅŸi Axa (revistă cu orientare legionară). Universul din 2 decembrie 1933 publică în coloanele sale două articole referitoare la 1 Decembrie, unul dintre ele semnat Octavian Goga, având titlul îngroÅŸat cu majuscule pe prima pagină, „15 ani de la Unirea Ardealului“. Un prim articol care probabil exprima poziÅ£ia ziarului face referire la Mihai Viteazul ÅŸi Unirea de la 1600, jertfele făcute pentru unitatea naÅ£ională realizată în 1918; de asemenea, se precizează că Unirea s-a făcut conform principiilor stabilite de Marile Puteri învingătoare în 1918, principiile autodeterminării ÅŸi  naÅ£ionalităţilor; ameninÅ£area revizionismului nu este trecută cu vederea, fiind amintite instrumentele militare care vor menÅ£ine unitatea (Mica ÃŽnÅ£elegere) iar avertismentul ziarului îm-potriva revizionismului vizează atât Londra cât ÅŸi Budapesta:
„ÃŽn ziua istorică de 1 Decembrie 1918, românii adunaÅ£i în glorioasa cetate a Albei Iulia, în care Mihai Viteazul intrase triumfător, în 1599 în fruntea oÅŸtirii sale ÅŸi se proclamase domn al Ardealului, au sfărmat lanÅ£urile robiei ÅŸi au salutat cu bucurie ceasul mult dorit ÅŸi aÅŸteptat de veacuri al liberării lor, ca ÅŸi a celorlalte naÅ£iuni subjugate din fosta monarhie dualistă habsburgică. Prin actul de la Alba Iulia nu s-a proclamat numai unirea platonică sub forma unei dorinÅ£e; ci s-a decretat solemn nulitatea compromisului din 1867 prin care Ardealul a fost anexat la Ungaria, împotriva voinÅ£ei întregii populaÅ£ii româneÅŸti ÅŸi alipirea pentru totdeauna tuturor teritoriilor cuprinse între Tisa ÅŸi CarpaÅ£i, la regatul României, în virtutea principiului naÅ£ionalităţii ÅŸi al dreptului de autodeterminare, recunoscute de puterile victorioase ca bază temeinică a păcii. ÃŽn urma jertfelor grele făcute de români ÅŸi de aliaÅ£ii lor, în cel mai cumplit război ce l-a cunoscut istoria omenirii, s-a clădit actuala Europă de drept. Astfel s-a integrat într-un organism puternic ÅŸi unitar, România Mare, în frontierele sale fireÅŸti, etnice ÅŸi politice, care sunt ÅŸi rămân inviolabile. Nimeni nu va putea zdruncina acest aÅŸezământ, armonios construit al patriei noastre; nimeni nu va cuteza nepedepsit, să violeze frontierele noastre ÅŸi să nesocotească drepturile consfiinÅ£ite de tratate. Acum, când agitatorii revizionismului încearcă din nou să reînvie epoca asupririi popoarelor trebuie să ÅŸtie toată lumea de la Budapesta până la Londra, ca românii, alături de Mica ÃŽnÅ£elegere, îşi vor sacrifica viaÅ£a, dar nu vor ceda un petic din teritoriul ţării pe veci reîntregite! Dacă amicii agitatorilor, de oriunde vor fi ei, doresc dezlănÅ£uirea războiului, n-au decât să o spună făţiÅŸ. Asupra lor va cădea răspunderea, căci frontierele noastre de astăzi se confundă cu viÅ£a liberă a poporului român pentru care s-au sacrificat opt sute de mii de vieÅ£i!“[1].
Articolul lui Octavian Goga din acelaÅŸi ziar are o notă sumbră, sugerând un complot împotriva românismului care are două componente: pe plan intern, străinii, care submineză naÅ£iunea română ÅŸi planul extern reprezentat de revizionism. Cauza ascensiunii minoritare ar fi reprezentată de decăderea de după 1918 până în 1933, a principiului naÅ£ional, „al vechiului nostru secret de familie“ cum îi spune Goga. Finalul este mai optimist, redând încrederea într-o mult aÅŸteptată primenire naÅ£ională:
„Bucuria pe care o simÅ£eam întotdeauna la aniversarea adunării de la Alba Iulia, îmi pare astăzi încadrată într-un chenar de doliu. Iată, în sfârÅŸit, că slăbiciunea noastră crescândă în opera consolidării de stat a ajuns la scadenţă. Lipsa unei idei conducătoare, la adăpostul căreia să se organizeze metodic patrimoniul unirii, după cincisprezece ani ne-a dat atmosfera actuală de depresiune autohtonă ÅŸi hipertensiune minoritară. UitaÅ£i-vă împrejur, ambele flancuri ale regatului nostru de odinioară: se văd pe toată linia roadele nefaste ale eclipsei care de la război încoace a atins principiul naÅ£ional, vechiul nostru secret de familie. Străinismul triumfător ÅŸi-a întins reÅ£eaua care începe să ne strângă de gât. Firele urzite cu mult meÅŸteÅŸug se resimt peste capetele noastre. Paralel cu această subminare lăuntrică, se desfăşoară planul de acÅ£iune externă a duÅŸmanilor noÅŸtri. O propagandă bine chibzuită pusă în serviciul cauzei lor împânzeÅŸte continentul. Revizionismul în cercurile politice din Occident a atins proporÅ£ii necunoscute încă. VedeÅ£i, deci, cadrul în care se înfăţiÅŸează sărbătoarea noastră. Sunt convins că tocmai această tristă părăginire va chema la viaţă germenul unei primeniri. România batjocorită trebuie să se smulgă din umilirea ei. Un vânt nou de înnoire începe să bată ÅŸi gânduri proaspete se ridică din marele rezervor al mulÅ£imii anonime. Românismul îşi va cuceri a doua oară albia lui, de astă dată definitivă“[2].
Un alt articol semnat Alexandru Lapedatu identifica drept cauze ale situaÅ£iei din anul 1933 criza materială ÅŸi morală ce s-a abătut  asupra lumii, dar ÅŸi păcatele românilor, care ne-au făcut să credem că unirea este suficientă fără o politică de consolidare naÅ£ională ÅŸi dezvoltare economică; face un apel pentru ca „conÅŸtiinÅ£ele româneÅŸti de pretutindeni să se unească într-un puternic zid de apărare ÅŸi de sprijinire a patriei“.[3] Calendarul condus de Nichifor Crainic relatează ÅŸi el despre Unire. Articolul semnat „Calendarul“ prezintă actul Unirii ca pe un fapt „fatal“, de neevitat, fiind prin el însuÅŸi un act al firii:
„Fapta de la 1 decembrie 1918 depăşeÅŸte, prin forÅ£a ei de acÅ£iune în evoluÅ£ia poporului românesc, evenimentul provincial al unei manifestări de voinţă. Unirea sărbătorească ce ne reÅ£ine în această clipă prezumtivă, s-a produs din determinisme fatale, nu numai în românitatea adunată la Alba Iulia, unde se proclama alipirea Ardealului, Banatului ÅŸi a Å£inuturilor CriÅŸanei ţării libere, ci ÅŸi în inimile româneÅŸti a celorlalte provincii subjugate stăpânirilor vitrege. Data fixă a evenimentului acaparează unirea cu două zile mai devreme produsă a Bucovinei, smulgerea întârziată din haosul unei revoluÅ£ii trecătoare a Basarabiei. E ziua marii întrupări naÅ£ionale, pe care Ardealul o prezidează cu justificată preferinţă, pentru că de la această dată forÅ£ele naÅ£ionale, se pot socoti adunate pentru totdeauna în albia lor firească[4].
Un alt cotidian de dreapta a fost Cuvântul condus de Nae Ionescu. Articolul După 15 ani“, semnat „Cuvântul“, vorbeÅŸte despre faptul că „Ardealul este victoria românească cea mai de preÅ£“ ÅŸi se critică politica „de speţă inferioară“ din perioada 1918-1933:
„15 ani de politică măruntă, cotidiană, tristă între orizonturile inferioare, nu pot umbri un fapt făcut să treacă prin timpuri. Ardealul cucerit, Ardealul Marelui Rege Ferdinand, este ÅŸi astăzi ca ÅŸi atunci, în primul ceas, un miracol naÅ£ional în a cărui lumină va trăi pentru totdeauna istoria românilor. La o depărtare de un deceniu ÅŸi jumătate, emoÅ£ia regăsirii este aceiaÅŸi, înobilată de sentimentul ca ce s-a făcut, pentru dreptate s-a făcut. Recâştigat fiinÅ£ei noastre fizic, reintegrat spiritului ÅŸi culturii noastre, Ardealul rămâne victoria românească cea mai scumpă“[5]. Un alt articol este „1 Decembrie“ semnat de Vladimir Ionescu. Publicistul argumentează Unirea din perspectiva unei unităţi transcendentale, spirituale care ar fi existat din punct de vedere etnic ÅŸi lingvistic osificată de jertfele eroilor căzuÅ£i pentru unitatea politică de-a lungul timpurilor:
„Era mai mult decât o decizie românească, era o sentinţă a istoriei pe care oamenii o rosteau, dar care înfăţiÅŸa nu numai voinÅ£a lor, ci depăşiind-o, transcendând-o, voinÅ£a tuturor dinainte de ei jertfiÅ£i în curgerea veacurilor pentru plinirea întregirii noastre. Astfel ziua de 1 Decembrie nu înregistra mai mult decât votul unei adunări ÅŸi consimţământul generaÅ£iilor în viaţă, înregistra actul final, abutismentul unei deveniri istorice pe care nimic n-o putuse împiedica ÅŸi care se desăvârÅŸea acum dintr-o poruncă mai presus de puterea omului. Sufragiul de la Alba-Iulia ÅŸi de pe tot cuprinsul ardelenesc, sacrificiul eroic al ostaÅŸului din Vechiul Regat n-au fost decât ultimele etape ale unei sforţări, ale unei tendinÅ£e, ale unei voinÅ£e permanente, care în pofida vrajmăşiilor ÅŸi piedicilor vremelnice, se desfăşurau irezistibile spre Å£inta firească: unitatea teritorială, politică a rasei“[6]. Apoi critica se îndreaptă contra clasei politice postbelice care nu s-a ridicat la înălÅ£imea momentului Unirii, nu a înÅ£eles noua realitate teritorială, spirituală, etnică, economică ÅŸi culturală:
„Căci înaintea noastră stătea o formidabilă operă ce se cerea realizată. ÃŽnsufleÅ£irea o aveam, fireÅŸte. Ne-au lipsit, însă, conducătorii capabili să utilizeze în condiÅ£ii optime uriaÅŸa forţă pe care naÅ£ia în-treagă le-o punea la dispoziÅ£ie pentru lucrarea de construcÅ£ie a noului stat românesc. Căci cu toate marile însuÅŸiri ale unora dintre ei, ei rămâneau în vechea Å£ară ca ÅŸi în Å£inuturile alipite, oamenii zilei de ieri. Căci oricâtă sforÅ£are ar fi prestat pentru înÅ£elegerea noilor vremi, erau osândiÅ£i să fie depăşiÅ£i de cerinÅ£ele ÅŸi realizările ceasului. De aici zig-zagurile ÅŸi ezitările, întoarcerile ÅŸi întârzierile, falsificările ÅŸi erorile care marchează aceÅŸti cincisprezece ani. ÃŽn ciuda acestor poticneli, pe deasupra greÅŸelilor unei clase diriguitoare nepregătite pentru sarcina pe care i-o hărăzise împrejurările ÅŸi a unor moravuri politice detestabile, vitalitatea noii alcături ÅŸi resursele rasei ÅŸi pământului românesc s-au afirmat cu o putere constructivă admirabilă. Ele au retezat veleităţi care ne pândeau profitoare ÅŸi au dezarmat intenÅ£ii care ar fi voit să profite de cea dintâi carenţă a conÅŸtiinÅ£ei ÅŸi instinctului naÅ£ional. Astăzi primejdia din afară nu mai există. Dacă istoria a poruncit Alba-Iulia, cincisprezece ani de trăire a unităţii ÅŸi opera de făurire a noii Românii mărturisesc mai puternic decât toate tâlcul ÅŸi dreptatea actului de la 1 decembrie 1918“[7].
Åži presa cu orientare de stânga a avut în coloanele sale articole referitoare la ziua de 1 decembrie 1918. Articolele sale, pe lângă evocarea momentului Unirii, au o Å£intă antirevizionistă clară, de condamnare a Germaniei naÅ£ional-socialiste pe plan extern, precum ÅŸi a organizaÅ£iilor naÅ£ionaliste pe plan intern, care prin politica lor duc lumea la sfărâmarea tratatelor care garantează frontierele naÅ£ionale; această politică naÅ£ionalistă care caracterizează deceniul patru ar fi împotriva ideii de libertate ÅŸi dreptate în concepÅ£ia ziariÅŸtilor cu orientare de stânga. Articolul semnat „Lupta“ din ziarul cu acelaÅŸi nume trasează direcÅ£iile de abordare ale stângii privind momentul 1 decembrie 1918:
„Se împlinesc acum 15 ani de la această dată care este ÅŸi aceea a întemeierii noii Românii. Dacă o mie de ani de robie n-au putut împiedica venirea acestei date, nebuni sunt acei care cred că ea mai poate fi vreodată desfiinÅ£ată din istoria naÅ£ională a românilor. Pe veci fie sfiinÅ£it sângele care a curs pentru dezrobirea aceasta milenară, pe veci rămână sfiinÅ£it numele Regelui ÅŸi patrioÅ£ilor care au condus românismul la această izbândă[8]. Un alt articol semnat „DimineaÅ£a“ atacă mult mai direct revizionismul, deÅŸi nu lipsesc fotografii cu Alba Iulia, Cluj ÅŸi vechea frontieră de la Turnu RoÅŸu, materiale semnate de Ion Mihalache, Ion InculeÅ£, Dr. C. Angelescu, Dr. N. Lupu:
„Se împlinesc 15 ani, de la întregirea României. Anul acesta ziua de 1 Decembrie are o semnificaÅ£ie mai adâncă decât oricând. Pentru că anul acesta s-a accentuat mai vârtos decât până acum propaganda revizionistă. Åži pentru că anul acesta ideea de revanşă a prins mai mult teren. Triumful curentelor ÅŸovine, oricât de vremelnic ar fi, pune în primejdie grea ideea de pace ÅŸi de aÅŸezare a continentului pe temeiul actualelor tratate. Pregătirile de război ale Germaniei hitleriste sunt evidente pentru toată lumea. 1 Decembrie, în această atmosferă grea de vrăjmăşie, trebuie să însemne afirmarea categorică a păcii pe temeiurile ei actuale. Tratatele de pace de azi au izvorât din jertfa milioanelor de morÅ£i din toate tranÅŸeele, care au brăzdat pământul Europei. ToÅ£i aceÅŸtia au murit pentru o aÅŸezare mai bună ÅŸi mai dreaptă. Cel ce se gândeÅŸte să reînvieze, prin forţă, nedreptele aÅŸezări din 1916, încearcă o nebunie. Iar acele curente care, aici, în România, se aliază inconÅŸtient unor asemenea miÅŸcări dovedesc prin aceasta o totală lipsă de pregătire politică, o rătăcire criminală. 1 Decembrie cheamă masa poporului român să apere pacea ÅŸi tratatele de pace. Această apărare nu se poate face decât în numele marilor principii, care au prezidat dezbateriile de la Versailles. Libertatea popoarelor, dreptul lor la autodeterminare, iată principiile legate de tratate, principiile legate de ideea de pace. Politica revizionistă ÅŸi cea revanÅŸardă nu pot fi combătute decât prin afirmarea ideii de dreptate ÅŸi libertate“[9]. De asemenea sunt articole referitoare la Unirea Iugoslaviei ÅŸi Cehoslovaciei, partenerele din Mica ÃŽnÅ£elegere ceea ce vrea să demonstreze unitatea ÅŸi drumul comun al celor trei state pe drumul apărării statu quo-ului stabilit la Versailles.
Åži partidele politice au reflectat în presa lor momentul 1 decembrie 1918. Principalele formaÅ£iuni, Partidul NaÅ£ional Ţărănesc ÅŸi Partidul NaÅ£ional Liberal (în continuare P.N.Å¢. ÅŸi P.N.L), au încercat să monopolizeze momentul, să reliefeze rolul lor în evenimente ÅŸi să îşi atace adversarul. ÃŽn general, articolele din organele de presă Dreptatea ÅŸi Viitorul sunt îmbibate de ceea ce putem numi politicianism. ÃŽn Dreptatea, articolul 1 Decembrie“, nesemnat, se referă la rolul fruntaÅŸilor P.N.Å¢. ÃŽn Unire, face o legătură între lupta de eliberare naÅ£ională ÅŸi democraÅ£ia ţărănească, forma viabilă pentru conducerea statului în opinia ţărăniÅŸtilor, dar nu lipsesc nici atacurile la adresa liberalilor:
„Astăzi 1 Decembrie se împlinesc 15 ani de când Ardealul s-a alipit la patria mumă ca un comandament inexorabil al istoriei. Instrumentul politic prin care au vorbit destinele supreme a fost partidul naÅ£ional, prin corifeii săi Iuliu Maniu, Alexandru Vaida Voevod ÅŸi Ciceo Pop, care au continuat lupta lor de eliberare naÅ£ională printr-o luptă de ridicare a norodului la democraÅ£ie, legalitate constituÅ£ională ÅŸi în-frăţire generală cu celelalte provincii ÅŸ…Å£ La Londra în urma unei bune susÅ£inute campanii, se pune cu îndrăzneală chestia revizuirii tratatului de la Trianon. Trebuie să se ÅŸtie, însă, că România Mare nu s-a creat prin tratatul de la Trianon ÅŸi nici prin alte tratate internaÅ£ionale. Ea este rodul voinÅ£ei unanime a poporului de dincolo de CarpaÅ£i, voinÅ£a exprimată la 1 Decembrie 1918, a cărei aniversare de 15 ani o sărbătorim peste câteva zile. Această voinţă a creat România Mare, dictată de un destin superior. Åži a fost porunca lui Dumnezeu ca să se înfăptuiască pentru a face dreptate neamului care a muncit ÅŸi suferit pe aceste plaiuri. România Mare nu este numai înfăptuire politică, ci una morală ÅŸ…Å£. Fără o democraÅ£ie ţărănească solidaritatea organismului nou creat este iluzorie. Åži a fost o dovadă de un puternic ÅŸi just instinct politic, că exponenÅ£ii Ardealului politic s-au adresat pentru întemeierea unui instrument regnicolar de realizări practice ÅŸi de gospodărire a ţării tocmai miÅŸcării ţărăneÅŸti din Vechiul Regat. Unirea patridului naÅ£ional cu cel ţărănesc rămâne cea mai bună garanÅ£ie de ÅŸtiinţă ÅŸi putinţă a apărării patrimoniului naÅ£ional de la Alba Iulia. ÃŽn fiecare an partidul naÅ£ional-ţărănesc prăznuieÅŸte dat de 1 Decembrie ÅŸ…Å£. Cu ce se prezintă partidul liberal în faÅ£a dateai istorice de 1 Decembrie? Opinia publică nu-i sprijină în acÅ£iunea lor. Ardealul, nu a găsit de cuviinţă să-l reprezinte în cabinetul lor: o eroare imensă în actualele împrejurări. Prin instaurarea liberalilor la conducerea treburilor publice, glasul ţărănimii nu se mai aude nici el în înaltele sfere, iar plutocraÅ£ia s-a aÅŸezat la banchet fără griji ÅŸi fără pudoare. Aceasta, după 15 ani“[10].
Interpretarea ţărănistă referitoare la 1 Decembrie este una mai mult decât subiectivă. Rolul partidelor naÅ£ional ÅŸi ţărănesc în în-făptuirea Unirii este fără îndoială unul important. Dar se ocultează rolul AliaÅ£ilor prin încercarea de aruncare în derizoriu a tratatului de la Trianon, care a însemnat pe plan internaÅ£ional recunoaÅŸterea Unirii de jure. Apoi rolul P.N.L. este minimalizat, pentru ţărăniÅŸti fiind doar un reprezentant al plutocraÅ£iei, care odată venită la conducerea statului nu mai Å£ine cont de dorinÅ£ele majorităţii populaÅ£iei care era alcătuită din ţărani. Această interpretare radicală a momentului 1 Decembrie are rolul de a descalifica P.N.L. în ochii opiniei publice, în speranÅ£a unei readuceri la putere a P.N.Å¢. pe baza  exploatării unei probleme sensibile pentru opinia publică românească interbelică: problema unităţii naÅ£ionale. Exagerările privind rolul pozitiv al P.N.Å¢. ÅŸi denigrarea adversarului au clar un  obiectiv electoral.
Liberalii au răspuns  ÅŸi ei la aceste atacuri. Viitorul prin articolul „Politica de unificareprezintă politica liberală drept una pozitivă pentru „sudura definitivă a provinciilor alipite“[11] ÅŸi se critică politica P.N.Å¢. care ar avea o tendinţă regionalistă, contrară unităţii. Un alt articol, Aniversarea Unirii Ardealului“, pune  accentul pe toleranÅ£a românilor, repulsia pe care aceÅŸtia o simt faţă de ura de rasă, ceea ce înfăţiÅŸează un popor cu un spirit liberal accentuat, favorabil deci liberalismului. Sunt condamnate de asemenea manifestările revizionismului maghiar, dar în opinia liberalilor aceste manifestări nu pot duce la schimbări teritoriale, nu sunt un pericol pentru statul român:
„Hotărârea de unire a Ardealului a avut pecetea autentică a nobleÅ£ei neamului nostru. Am dat de la început dovada că deÅŸi deveniÅ£i stăpâni ai situaÅ£iei ne repugnă ura de rasă, că înÅ£elegem să fim toleranÅ£i faţă de cei de alte neamuri. Or, se ÅŸtie că toleranÅ£a, ospitalitatea ÅŸi regimul de libertate sunt virtuÅ£i ce nu caracterizează decât pe băştinaÅŸi, pe autohtonul cu adânci rădăcini în pământul românesc. Astăzi aniversarea unirii Ardealului coincide cu manifestaÅ£iile din ce în ce mai furibunde promovate de revizionismul maghiar. Prin falsuri, calomnii, invenÅ£ii ridicole ÅŸi mai ales corupÅ£ie, Ungaria feudală ÅŸi-a creat pretutindeni cete de mercenari, care luptă împotriva integrităţii ţării noastre. Primejdia propagandei duÅŸmane o vedem, dar ea nu ne înspăimântă. Un popor care în ceasurile supreme ale biruinÅ£ei a dat dovadă de atâta înălÅ£are sufletească nu are de ce să se teamă. Dreptatea cauzei noastre e atât de limpede, încât orice argument sofist cade de la sine“[12].
Stânga radicală, prin intermediul ziarului Lumea Nouă, organ al Partidului Social-Democrat, nu face referiri la 1 Decembrie. Titlurile din preajma acestei zile au caracter predominant socialist, ocupându-se de problema alegerilor, problema exploatării ţărănimii de către cămătari, lupta de clasă etc. Îndreptarea, organ al Partidului Poporului, Axa, revistă de orientare legionară, Ţara Noastră (Partidul Naţional Agrar) nu fac nici ele, surprinzător, referiri la 1 Decembrie 1918.
*
Anul 1943 vine cu o perspectivă diferită în presa românească asupra momentului 1 Decembrie 1918. Datele problemei sunt acum altele. ÃŽn primul rând este al treilea an de război alături de Germania ÅŸi Puterile Axei. Articolele apărute în presă cu ocazia zilei de 1 Decembrie sunt concepute prin mărimea lor ÅŸi titlurile de prima pagină să consolideze unitatea naÅ£ională a naÅ£iunii Å£inând cont de momentele grele prin care trecea Å£ara. ÃŽnsă aceste articole nu uită să amintească de problema Transilvaniei de Nord-Vest, fără de care „nimeni nu ne poate avea întregi, fără suflet“[13] cum se exprima vicepreÅŸedintele Consiliului de MiniÅŸtri, Mihai Antonescu. De altfel problema Ardealului de Nord este prezentă în toate articolele omagiale apărute cu ocazia  a 25 de ani de la Unire. Universul având pe prima pagină titlul mare Un pătrar de veac de la Unirea Transilvaniei“, apărut în 2 decembrie, are o sumedenie de articole referitoare la momentul 1 Decembrie 1918. Unul este semnat chiar „Universul“:
„De mult, de totdeauna, în sufletele celor de dincolo ÅŸi dincoace de CarpaÅ£i, în minÅ£ile celor care vorbeau aceiaÅŸi limbă, în inimile cărora pulsa acelaÅŸi sânge, adânc înrădăcinată era ideea unităţii ÅŸi toÅ£i cărturarii vremii, toate marile personalităţi ale neamului, considerau că prima datorie a vieÅ£ii lor este să Å£ină mereu trează conÅŸtiinÅ£a naÅ£ională, mereu aprinsă flacăra unităţii naÅ£ionale în vederea relizării mult aÅŸteptate a visului milenar al unirii. ProvidenÅ£a a făcut ca din pleiada bărbaÅ£ilor de inimă, bărbaÅ£ilor cu adevărat simÅ£ patriotic despre care vorbea aÅŸa de frumos marele rege, să-ÅŸi afirme la momentul oportun voinÅ£a ca mandatari ai aspiraÅ£iilor naÅ£ionale, oameni întregi ale căror nume vor rămâne vecinic întipărite în amintirea generaÅ£iilor ce vor veni: Ion I. Brătianu, Take Ionescu, Nicolae Filipescu, ostaÅŸi ca Averescu ÅŸi Prezan, iar dintre cei de partea cealaltă a CarpaÅ£ilor, Ciceo Pop, Vasile GoldiÅŸ, d-nii Iuliu Maniu, Al. Vaida , Aurel Vlad ÅŸ…Å£ Cum s-a precizat încă de pe atunci, pe baza realităţilor incontestabile, unirea a fost o operă de voinţă manifestată de populaÅ£ia ţării, tratatul de la Trianon nefăcând altceva decât să ratifice voinÅ£a creatoare ÅŸi liber exprimată a populaÅ£iei Transilvaniei“[14].
Se observă ÅŸi aici că se neglijează rolul victoriei aliate din Primul Război Mondial, mai ales în contextul luptei comune a României de partea Axei la momentul Decembrie 1943. România Mare nu ar fi fost creată de tratatele de pace de după 1918,  ci datorită voinÅ£ei liber exprimate a poporului român din Transilvania care era majoritar, la care s-a adăugat ÅŸi voinÅ£a unor minorităţi naÅ£ionale cum ar fi cea a saÅŸilor. Spre deosebire de alte articole mai ales a celor care aparÅ£ineau înainte de presa de partid, în articolul din Universul sunt recunoscute meritele unei pleiade mai largi de oameni politici care au contribuit la realizarea Unirii. Un alt articol de data aceasta mult mai profund în semnificaÅ£ii ÅŸi de asemenea mult mai politizat este 1 Decembrie, semnat de Mihai Antonescu:
„Un sfert de veac de la marea unire după veacuri de zbuciumată suferinţă în CarpaÅ£ii noÅŸtri care ne sunt leagăn ÅŸi stăpân ÅŸi din care nicio putere de pe lume nu ne va putea clinti. Un sfert de veac de la sfânta ÅŸi dreapta unire care a mărturisit tuturor că unitatea pământului românesc nu este o împlinire convenÅ£ională pe care s-o poată face ÅŸi desface un tratat, ci o aÅŸezare a dreptăţii, a voinÅ£ei noastre, a istoriei ÅŸi nevoilor Europei, pe care nimeni nu o poate atinge fără a lovi onoarea noastră, dreptatea ÅŸi înseÅŸi legile Europei ÅŸ…Å£. Transilvania nu este pentru noi un pământ, un teritoriu, o provincie. Transilvania suntem noi toÅ£i, este sufletul nostru ÅŸi nimeni nu ne poate avea întregi, fără suflet“[15].
Alături de ideea unei unităţi naÅ£ionale, care nu Å£ine cont de tratate, ci de voinÅ£a poporului român, este prezentă ÅŸi ideea unei recuperări a Transilvaniei pierdute în august 1940 care ar fi leagănul naÅ£iunii române. Se face aluzie la Germania care nu poate avea pentru totdeauna un aliat de nădejde în România daca nu va face în aÅŸa fel încât Å£ara să-ÅŸi regăsească sufletul care este Transilvania. Sunt ÅŸi articole care evocă istoricul momentului 1 Decembrie, fotografii reprezentative mai ales din Alba Iulia ÅŸi ale personalităţilor care au participat la actul Unirii, modul cum s-a sărbătorit în Å£ară ÅŸi în Capitală evenimentul, rolul armatei în Unire toate acestea în numărul din 2 ÅŸi 3 decembrie 1943 al aceluiaÅŸi ziar, Universul. Alt cotidian care a reflectat în paginile sale momentul 1 Decembrie 1918 a fost Timpul. Din sumedenia de articole apărute pe prima pagină în numărul din 2 Decembrie 1943 cel mai interesant este cel semnat T ÅŸi intitulat Unirea. Åži acest articol face referire clară la ideea nerenunţării la idealul naÅ£ional aÅŸa cum a fost el conturat în Decembrie 1918,  ceea ce însemna recuperarea Transilvaniei de nord-vest:
Åži atunci, într-o Europă în plin război de răsturnătoare perspective, grija de a păstra fiinÅ£a statului român în fundamentul lui politic, a precumpănit firescului elan care ne-ar fi zvârlit, apărători neînfricaÅ£i dar jertfe în pură idealitate, la hotarele ce ni le dăduse dreptatea, după atâta zbucium ÅŸi năduf, sânge ÅŸi moarte. Au trecut de atunci trei ani în care sacrificiile noastre, sacrificii întru recâştigarea aceleiaÅŸi dreptăţi, au dovedit mai ales începând din 22 iunie, îndeajuns setea noastră de dreptate. Am socotit că jertfa noastră oricât de mare pentru Răsărit, nu poate fi zadarnică pentru Apus. ÃŽn cele 30 de luni de crâncen război, pe care neamul l-a dus ÅŸi-l duce încă încrezător în temeiurile marii lui cauze, nădejdiile noastre au fost cu atât mai ardente cu cât mai nebiruită a fost puterea noastră de dăruire pe frontul Răsăritului ÅŸ…Å£ Ce-a de-a 25 aniversare a marelui act de la Alba Iulia ne dă astăzi, în această răscruce de destine certitudinea că neamul românesc trebuie să vieÅ£uiască în întregul său în dreptele lui hotare, aÅŸa cum au fost ele timp de 22 de ani. Această convingere au avut-o înaintaÅŸii noÅŸtri ÅŸi au izbândit la 1 Decembrie 1918. Această convingere o nutrim noi astăzi, cu întărite temeiuri. AÅŸa să ne ajute Dumnezeu![16].
ÃŽn acelaÅŸi număr apar decretul Unirii, felul cum s-a înfăptuit Unirea, felul cum s-a sărbătorit Unirea la BucureÅŸti, cuvântările lui Iuliu Maniu ÅŸi ale regelui Ferdinand cu prilejul momentului 1 Decembrie 1918, fotografii ale personalităţilor participante la actul Unirii ÅŸi ale personajelor istorice: Mihai Viteazul, Horea, CloÅŸca, CriÅŸan, toate acestea întinse în primele cinci pagini ale Timpului. Numărul din 3 Decembrie 1943 al aceluiaÅŸi cotidian are ca motto „Pe-al nostru steag e scris Unire“ ÅŸi relatează despre festivităţile din Å£ară: comemorarea de la Alba Iulia, Te-Deumul de la Patriarhie, Manifestările de la sala „Aro“, comemorarea de la Ateneul Român unde au participat ÅŸi refugiaÅ£ii români din Ardeal.
Presa românească interbelică a avut viziuni diferite faţă de un eveniment aÅŸa de important pentru conÅŸtiinÅ£a istorică românească, cum a fost 1 Decembrie 1918. ÃŽncercările de a interpreta momentul au dus de cele mai multe ori la denigrarea adversarului politic, la minimalizarea rolului său în actul Unirii, în contextul luptelor politice de la începutul anilor ’30. De asemenea o mare parte din interpretările momentului Unirii au eludat importanÅ£a recunoaÅŸterii Unirii prin intermediul sistemului de pace stabilit după 1918. Opiniile potrivit cărora Unirea a fost rodul dreptăţii milenare ÅŸi al unităţii etnico-spirituale a românilor nu sunt satisfăcătoare. BineînÅ£eles că aceste elemente nu pot fi negate, dar contextul internaÅ£ional de la sfârÅŸitul Primului Război Mondial poate fi considerat primordial. Altfel, Unirea ar fi fost realizată mai devreme fără a Å£ine cont de factorii externi. Anul 1943, care reprezintă un sfert de veac de la momentul Unirii, vine cu o nouă perspectivă asupra momentului 1 Decembrie 1918.
Acum nu mai sunt importante denigrarea adversarului politic care de altfel nici nu mai există, cât crearea unei unităţi şi a unui moral ridicat în contextul agravării situaţiei internaţionale a României din cauza înfrângerilor suferite de armatele germano-române pe frontul de Răsărit. Momentul 1 Decembrie 1918 tinde să devină punctul cardinal de sprijin pe plan moral şi sufletesc, pentru a reda încrederea în destinul românilor ca neam şi în dreptatea cauzei lor care până la urmă va izbândi. Se spera probabil într-o întoarcere de situaţie asemănătoare cu cea de la sfârşitul lui 1918. De data aceasta, din păcate destinul României va fi tragic şi necruţător.

[1] Universul, 2 decembrie 1933.
[2] Ibidem.
[3] Ibidem.
[4] Calendarul, 3 decembrie 1933.
[5] Cuvântul, 2 decembrie 1933.
[6] Ibidem.
[7] Ibidem.
[8] Lupta, 2 decembrie 1933.
[9] Dimineaţa, 2 decembrie 1933.
[10] Dreptatea, 2 decembrie 1933.
[11] Viitorul, 3 decembrie 1933.
[12] Ibidem.
[13] „1 Decembrie“, în Universul din 2 decembrie 1943.
[14] Universul, 2 decembrie 1943.
[15] Ibidem.
[16] Timpul, 2 decembrie 1943.

la final ... este de adăugat... evoluţia...:

3 comentarii: